Čínska iniciatíva Belt and Road, niekedy označovaná aj ako Nová hodvábna cesta, je jedným z najambicióznejších infraštruktúrnych projektov, aké boli kedy vytvorené. Niektorí analytici vidia tento projekt ako znepokojujúce rozšírenie rastúcej moci Číny, a keďže náklady na mnohé projekty raketovo vzrástli, v niektorých krajinách vzrástol odpor.
Iniciatíva Jedno Pásmo, Jedna Cesta (One Belt, One Road) je rozsiahly projekt infraštruktúry a hospodárskeho rozvoja, ktorý v roku 2013 oznámil čínsky prezident Si Ťin-pching. Cieľom je oživiť historické obchodné cesty Hodvábnej cesty, ktoré spájali Čínu a Európu.
Hodvábna cesta začínala v čínskom meste Si-an a tiahla sa až k Stredozemnému moru. Umožňovala obchod medzi Európou a Čínou, kde Európa poskytovala kone a med, zatiaľ čo Čína exportovala hodváb a strelný prach. Táto cesta upadla po objavení námornej trasy do Ázie Portugalcami v 13. storočí.
Prezident Si Ťin-pching plánuje vytvoriť modernú Hodvábnu cestu prostredníctvom troch hlavných ciest: pozemná cesta: z Číny cez Strednú Áziu do Európy, námorná cesta: cez Indický oceán, spájajúca Čínu s juhovýchodnou Áziou, Afrikou a Európou.
Súčasné rozšírenie a budúcnosť iniciatívy už teraz výrazne ovplyvňujú globálnu ekonomiku. Čínske investície do infraštruktúry v Ázii, Afrike a Európe pokračujú, pričom mnohé krajiny už využívajú nové cesty, prístavy a telekomunikačné siete.
Cesta sa bude naďalej rozširovať, pričom Čína plánuje ďalšie investície do infraštruktúry a technológií. Očakáva sa, že nové projekty budú zahŕňať investície do obnoviteľných zdrojov energie a ekologických projektov, budovanie mestských oblastí s pokročilou digitálnou infraštruktúrou a rozšírenie do nových regiónov, ako je Latinská Amerika a ďalšie časti sveta.
Digitálna Hodvábna cesta je súčasťou iniciatívy Belt and Road (Jedno pásmo, jedna cesta), ktorá sa zameriava na budovanie digitálnej infraštruktúry po celom svete. Od roku 2015 Čína investuje do telekomunikačných sietí, elektronického obchodu, satelitných systémov, cloudových dátových centier a kybernetickej bezpečnosti v Ázii, Afrike a ďalších regiónoch.
Hlavné prvky digitálnej cesty zahŕňajú:
Telekomunikácie – Čínske spoločnosti ako Huawei a ZTE zavádzajú siete 5G, ktoré umožňujú rýchlejší internet a prepojenie.
E-commerce a digitálne platby – Alipay a ďalšie čínske platformy podporujú rast online obchodu.
Satelitná navigácia – Čína propaguje svoj systém Beidou ako alternatívu k GPS.
Cloudové služby – Čínske firmy budujú dátové centrá pre efektívnejšie ukladanie údajov.
Kybernetická bezpečnosť – Podpora v oblasti kybernetiky môže znamenať väčší čínsky vplyv nad internetovou kontrolou.
Pre Európu iniciatíva predstavuje príležitosť aj výzvu. Na jednej strane môžu európske krajiny profitovať zo zvýšeného obchodu a investícií. Na druhej strane sú obavy z potenciálnej závislosti od Číny a geopolitického vplyvu, ktorý môže Čína uplatňovať. Čínsky záujem o európsku infraštruktúru, ako sú prístavy a železnice, vyvoláva obavy o možnú ekonomickú závislosť a bezpečnosť.
Naopak pre USA je Belt and road vnímaná ako strategická hrozba. Čínske infraštruktúrne investície jej poskytujú vplyv v krajinách tradične spriaznených so Západom, čím sa narúša dominancia USA v globálnom obchode a financiách. USA sa obáva aj vojenských ambícií Číny, najmä pri iniciatívach ako „Polárna Hodvábna cesta“, čo je navrhovaná obchodná trasa cez Arktídu vyvinutá v partnerstve s Ruskom.
Táto severná trasa nielenže umožňuje rýchlejší prístup medzi Áziou a Európou, ale Čína by mohla posilniť svoju prítomnosť v Arktíde, čo môže zmeniť rovnováhu síl v oblasti tradične dominovanej západnými mocnosťami.
Existujú obavy o kybernetickú bezpečnosť a národnú suverenitu. Čína masívne investovala do zahraničných infraštruktúrnych projektov, najmä v Afrike a južnej Ázii. Tieto pôžičky často prichádzajú s vysokými úrokmi a podmienkami, čo môže viesť k čínskej kontrole nad strategickými aktívami.
Pre Európu iniciatíva predstavuje ekonomické príležitosti aj strategické riziká. Pre USA je vnímaná ako strategická hrozba, ktorá narúša dominanciu USA v globálnom obchode a financiách. Iniciatíva čelí komplikáciám, vrátane obchodnej vojny s USA a obáv z „dlhovej pasce“. Niektoré krajiny sa snažia prehodnotiť svoje dohody s Čínou.
Pätnásť rôznych ministerstiev čínskej vlády si nárokuje určitú zodpovednosť za projekty Belt and road.
Nasledujúce desaťročie ukáže, do akej miery bude iniciatíva poháňať zelenú infraštruktúru, priemysel a energetické riešenia a jeho rozvoj tiež poskytne oveľa jasnejší obraz o dôsledkoch pre zvyšok sveta.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies