Podľa SK 8 je situácia na cestách II. a III. triedy už neúnosná
Poškodzovaním ciest II. a III. triedy ťažkou kamiónovou dopravou, výpadkom vo financovaní krajov a ďalšími problémami sa dnes v Banskej Bystrici zaoberali predstavitelia Združenia samosprávnych krajov SK 8. Konštatovali, že situácia na cestách II. a III. triedy, ktoré sú v kompetencii samosprávnych krajov, je už neúnosná. Ťažká technika ich poškodzuje najmä v tých regiónoch, ktoré postihli záplavy. Samosprávne kraje nemajú dostatok financií na opravu a údržbu komunikácií, pomôcť riešiť kritickú situáciu musí štát, konštatoval predseda SK8 a predseda Trnavského samosprávneho kraja Tibor Mikuš.
Predstavitelia Združenia SK 8 už pred niekoľkými mesiacmi požiadali listom predchádzajúceho rezortného ministra o zmenu legislatívy, ktorá by zabránila tranzitu kamiónovej dopravy po cestách II. a III. triedy, ktoré sú vo vlastníctve samosprávnych krajov. To isté žiadajú aj od terajšieho ministra dopravy.
"Chceme len, aby bol na Slovensku poriadok a aby sa cesty užívali podľa toho, na čo boli určené, ako boli konštruované. Nemôžme súhlasiť s tým, aby po cestách II. a III. triedy , ktoré sú konštruované a budované desiatky rokov ako cesty obslužné, aby sa nám neoprávnene pohybovali ťažké mechanizmy, alebo sa tam pohybovali tranzity s ťažkou prepravou. Chceme jednoducho, aby využívali na to tie cesty, ktoré sú na to určené - a to sú diaľnice a cesty I. triedy," konštatoval Mikuš.
Umiestniť na cesty dopravné značenie zakazujúce vjazd kamiónov a ťažkej techniky by bolo podľa predstaviteľov SK 8 neefektívne a finančne veľmi náročné. Riešením je legislatívna úprava, ktorá zamedzí neoprávnenému tranzitu ťažkých kamiónov po cestách II. a III. triedy. Každý, kto prichádza, alebo pôsobí na Slovensku v oblasti ťažkej dopravy, každý šofér by mal mať informácie o tom, po ktorých cestách sa môže pohybovať, ktoré sú pre kamióny určené.
"Nemáme záujem úplne vylúčiť kamióny z ciest II. a III. triedy. Tie, ktoré majú konečnú alebo začiatočnú stanicu na cestách II. alebo III. triedy, alebo sa dostanú do výnimočnej situácie zapríčinenej prírodnou katastrofou, prípadne rekonštrukciou diaľnice či cesty I. triedy, tak by mohli vtedy cesty II. a III. triedy používať. Teraz však podľa našich zistení kamióny a ťažká technika zneužívajú asi štvrtinu ciest II. a III. triedy v každom samosprávnom kraji na prepravu, čo je viac ako to bolo pred spoplatnením jednotlivých úsekov," dodal Mikuš.
Podľa Mikuša je potrebné uvažovať aj o úprave cestnej dane smerom nahor, podľa neho približne o 10 percent. Predstavitelia SK 8 si uvedomujú, že aj dopravcovia sú v ťažkej situácii, avšak zvýšenie cestnej dane by pomohlo samosprávam získať aspoň časť financií potrebných na údržbu a rekonštrukciu ciest, ktoré spravujú.
Zdroj: TASR
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies