Emisie v doprave v Európskej únii za posledných dvanásť rokov neklesli, tvrdí Európsky dvor audítorov. Práve osobné automobily tvoria polovicu emisií CO2. Môže za to nárast počtu áut a ich zvyšujúca sa hmotnosť. Odborníci odporúčajú rozvíjať aj iné druhy dopravy.
Emisie v doprave v Európskej únii za posledných dvanásť rokov neklesli, tvrdí Európsky dvor audítorov. Práve osobné automobily tvoria polovicu emisií CO2. Môže za to nárast počtu áut a ich zvyšujúca sa hmotnosť. Odborníci odporúčajú rozvíjať aj iné druhy dopravy.
Nulové emisie oxidu uhličitého v osobnej doprave od roku 2035 – taký je plán EÚ. Napriek sprísňujúcim sa pravidlám pri výrobe nových áut však podiel skleníkových plynov v ovzduší neklesá.
„Je rozdiel medzi emisiami, ktoré dosahujú nové automobily v laboratórnych podmienkach, a reálnymi emisiami už na cestách. V prípade naftových motorov emisie prakticky neklesli a v prípade benzínových motorov klesli len mierne,“ priblížil analytik Radovan Potočár.
Napríklad na Slovensku emisie v doprave od roku 1990 stúpli približne o desať percent. Môže za to najmä nárast veku vozidiel a žiadna podpora na nákup elektromobilov. Ďalším problémom je trend veľkých a ťažkých áut typu SUV, ktoré majú vyššiu spotrebu.
„Legislatíva musí byť nastavená tak, aby nejakým spôsobom podporovala výrobu, predaj a nákup ľahších áut. A je jedno, či má spaľovací motor, alebo elektromotor, autá musia byť ľahšie,“ myslí si motoristický novinár Václav Lipavský.
Na Slovensku jazdí v priemere aj najmenej elektromobilov v rámci celej Únie. Elektromobilita však nemá byť jedinou možnosťou, ako znižovať emisie.
„Pokiaľ budeme vyrábať elektrickú energiu s vysokým emisným dopadom, ako je to dnes v niektorých európskych krajinách, tak vytvárame len nejaké preskupenie tých emisií, že nebudú v doprave, ale budú v energetike,“ priblížil viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies