BRATISLAVA - V piatok si viac ako 741 000 školákov na Slovensku prevezme polročné vysvedčenia. Moderné pedagogické prístupy a kurikulárna reforma prinášajú zmeny v hodnotení, ktoré majú motivovať žiakov k učeniu bez tradičných známok.
V piatok si takmer 519 000 žiakov základných škôl a viac ako 222 000 stredoškolákov na Slovensku prevezme hodnotenie za prvý polrok školského roka 2024/2025.
Celkovo si teda vyše 741 000 školákov prevezme svoje polročné vysvedčenia, medzi nimi aj 62 656 prváčikov základných škôl. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a mládeže SR poskytlo tieto údaje v súvislosti s polročným hodnotením žiakov.
Hodnotenie žiaka sa vykonáva podľa úrovne dosiahnutých výsledkov vo vyučovacích predmetoch priebežne počas školského roka a súhrnne za prvý a druhý polrok, v súlade so školským vzdelávacím programom príslušnej základnej školy.
Moderné pedagogické prístupy ukazujú, že existuje mnoho spôsobov, ako motivovať žiakov k učeniu aj bez tradičných známok. Zmeny vo vzdelávaní, ktoré prináša kurikulárna reforma, otvárajú školám možnosti, aby žiakom predstavili predmet vyučovacej hodiny čo najbližšie ich osobnej skúsenosti.
Moderné prístupy k vzdelávaniu sa tiež zameriavajú na poskytovanie zmysluplnej, pozitívnej a podpornej spätnej väzby, ktorá môže byť rovnako, ak nie viac motivujúca. Ak sa tieto metódy zavedú do praxe správne, žiaci môžu nájsť hlbšiu vnútornú motiváciu učiť sa a ďalej na sebe pracovať.
V prvom až piatom ročníku základnej školy môže mať hodnotenie formu klasifikácie, slovného hodnotenia alebo kombinácie klasifikácie a slovného hodnotenia.
V šiestom až deviatom ročníku je žiak hodnotený buď iba známkou, alebo môže byť klasifikačný stupeň doplnený aj slovným hodnotením, teda hodnotiacim opisom toho, ako žiak plnil ciele vzdelávania vo vyučovacom predmete.
Súhrnné hodnotenie vykonané formou slovného hodnotenia obsahuje aj informáciu o tom, či žiak vo vyučovacom predmete splnil požiadavky na postup do vyššieho ročníka. Ak žiak požiadavky na postup do vyššieho ročníka nesplnil, je hodnotený takto: "Žiak nesplnil požiadavky na postup do vyššieho ročníka."
Formu priebežného hodnotenia a formu súhrnného hodnotenia pre každý vyučovací predmet uvádza škola vo svojom školskom vzdelávacom programe. Školy môžu využívať rôzne spôsoby hodnotenia, napríklad aj kombináciu známok a slovného hodnotenia, alebo môžu zotrvať pri známkovaní.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies