Pozastavená prevádzka vozidla po havárii
S narastajúcim počtom dopravných nehôd by mala narastať aj
informovanosť majiteľov motorových vozidiel o problematike
pozastavenia prevádzky. Včasným získaním informácií a preventívnym oboznámením sa s procesom môžu motoristi
predísť možným budúcim komplikáciám. Register prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV) prináša prehľadný
postup krokov, ktoré sú nevyhnuté po poškodení jedného, alebo
viacerých hlavných bezpečnostných prvkov (HBP) pri dopravnej
nehode, alebo škodovej udalosti.
Pozastavenie prevádzky vozidla je obmedzené časové obdobie, počas ktorého nie je povolené
používanie vozidla v cestnej premávke. Týka sa vozidiel kategórie M1 a N1 (osobné motorové vozidlá
a nákladné vozidlá do 3,5 tony) s dátumom prvej evidencie po
1. 1. 2005. Každé vozidlo, ktoré je po vážnej dopravnej nehode
má automaticky pozastavenú prevádzku a nositeľom tejto informácie
je RPZV.
K 31. 10. 2023 RPZV eviduje kumulatívne 5 132 vozidiel s pozastavenou prevádzkou. Z toho 2 554 vozidiel má aktuálne pozastavenú prevádzku po vážnej dopravnej nehode.
Percentuálny podiel vozidiel s poškodením HBP na celkovom počte dopravných nehôd v SR k 31. 10. 2023.
Zdroj: RPZV
Pozastavenie prevádzky: Čo majitelia vozidiel potrebujú vedieť?
- Automatické pozastavenie: Podľa zákona č. 106/2018 Z.z. dochádza automaticky k pozastaveniu prevádzky vozidla, na
ktorom došlo k poškodeniu jedného, alebo viacerých HBP, medzi
ktoré patria: zavesenie kolies, deformačné zóny, airbagy,
riadenie a brzdový systému.
- Povinnosti majiteľa: Majiteľ vozidla je povinný zabezpečiť odbornú opravu do 180 dní od vzniku poškodenia a následné
absolvovať technickú kontrolu.
- Voľba servisu: Majitelia si môžu na opravu vozidla zvoliť autorizovaný, alebo neautorizovaný, tzv. nezávislý servis.
Autoopravovňa, ktorá vykonala opravu poškodených HBP, musí byť
schopná do 5 rokov od realizácie opravy preukázať, že pri
oprave boli dodržané všetky zákonom stanovené náležitosti.
- Technická kontrola: Po dokončení opravy je potrebné absolvovať technickú kontrolu pravidelnú mimo ustanovenú lehotu.
Úspešným absolvovaním tejto kontroly sa príznak pozastavenia
prevádzky spravidla do 48 hodín zruší.
- Dočasné alebo trvalé vyradenie vozidla: K vyradeniu z evidencie musí majiteľ vozidla pristúpiť, ak nedošlo
k odstráneniu chýb spôsobených poškodením, ktoré vozidlo
z prevádzky diskvalifikovalo a zároveň sa automobil
nepodrobí technickej kontrole pravidelnej alebo opakovanej mimo
ustanovenú lehotu. V tomto prípade je vlastník vozidla
povinný bezodkladne požiadať o dočasné, alebo trvalé
vyradenie vozidla z evidencie.
- Overenie pozastavenie prevádzky: Majitelia by mali po každej dopravnej nehode skontrolovať stav pozastavenia prevádzky svojho
vozidla na webovom sídle Registra prevádzkových záznamov vozidiel, aby predišli možnému kráteniu poistného plnenia. Používanie vozidla
s pozastavenou prevádzkou v premávke nie je povolené.
Vďaka tejto bezplatnej a rýchlej kontrole je možné predísť
nepríjemným situáciám na pravidelnej technickej kontrole, alebo
pri ďalšom predaji vozidla v budúcnosti.
RPZV ponúka možnosť bezplatnej notifikácie pozastavenia prevádzky
– stačí vyplniť registračný formulár a vytvoriť si používateľské konto. Po zadaní VIN alebo EČV vozidla v sekcii „moje
vozidlá“ bude používateľ dostávať automatické e-mailové
notifikácie o blížiacom sa konci platnosti TK, EK a
prípadnom pozastavení prevádzky jeho vozidla.
Pozastavenie prevádzky vozidla - informácie.
Zdroj: RPZV
Pozastavenie prevádzky vozidla - časová os.
Zdroj: RPZV
Zdroj: Tlačový ozbor RPZV, Foto: Porovnajto.sk (ilustračná foto)
Autor: Marek Nemček
Mám cez 29 rokov a študoval som žurnalistiku na UKF v Nitre. Pre Netky pracujem od apríla 2023, a snažím sa prinášať aktuality z domáceho i zahraničného spravodajstva. Medzi moje najväčšie vášne a záľuby patrí hudba, obzvlášť tá z 90. rokov, keďže som typické '90s baby'. Knihy nečítam, radšej uprednostňujem filmy, a to taktiež staršie, žiadne nové blockbustery. Popri aktualitách z domova/zahraničia taktiež rád 'rýpem' do noviniek z vedy a techniky či histórie, takže aj v týchto témach som celkom doma.