Pozrite sa s nami na lietadlá NASA, ktoré by mohli úplne premeniť leteckú dopravu do roku 2030

NETKY.SK • 27 Júl 2023, 19:30 • 2 min
Pozrite sa s nami na lietadlá NASA, ktoré by mohli úplne premeniť leteckú dopravu do roku 2030

WASHINGTON - Pre dva z najnovších leteckých projektov NASA boli odhalené úžasné nové farby. Tieto pripravované lietadlá chcú byť ďalšou generáciou trvalo udržateľného letu – a tiež pri tom vyzerať dobre.

slovakia

left justify in out

Najprv je tu model X-66A, ktorý NASA pripravuje spolu s Boeingom v rámci svojho projektu Sustainable Flight Demonstrator. Americkí vesmírni giganti chcú postaviť, otestovať a následne lietať na lietadle s tradičnou jednou uličkou vovnútri, ktoré znižuje emisie, ešte nikedy pred uplynutím tejto dekády. NASA a Boeing plánujú, že X-66A bude plnohodnotný demonštrátor, ktorý toto všetko zvládne.

„Je naším cieľom, aby partnerstvo NASA s Boeingom na výrobu a testovanie plnohodnotného demonštračného letúnu pomohlo vytvoriť v budúcnosti komerčné lietadlá, ktoré budú účinnejšie z hľadiska spotreby paliva, čo bude prospešné pre životné prostredie, odvetvie komerčného letectva a tiež aj pre cestujúcich na celom svete,“ povedal v januári riaditeľ NASA Bill Nelson. „Ak budeme úspešní, môžeme vidieť tieto technológie v lietadlách, ktoré verejnosť vezme do vzduchu v 30. rokoch 20. storočia," dodal Nelson.

pripravovaný demonštračný model X-66A
pripravovaný demonštračný model X-66A
Zdroj: CNN / Boeing

Podľa agentúry by projekt, na ktorom NASA a Boeing pracujú, mohol znížiť spotrebu paliva a emisií až o 30% v porovnaní s dnešnými najúčinnejšími lietadlami. Nazýva sa to tzv. transonický koncept krídel s putami, ktorý sa opiera o predĺžené tenké krídla stabilizované diagonálnymi popruhmi, ktoré spájajú krídla s lietadlom. Tvar návrhu vytvára menej ťahu, čo znamená menej spaľovania paliva.


Nové sfarbenia lietadiel boli odhalené na podujatí EAA AirVenture Oshkosh vo Wisconsine a obsahujú biele telo s modrým, oranžovým a červeným pruhovaným chvostom.

 

„Experimentálne lietadlo“

„Toto je experimentálne lietadlo“, povedal v januári Bob Pearce, zástupca riaditeľa NASA pre výskumnú misiu v oblasti letectva.  „Toto nie je komerčný vývoj lietadla, s ktorým budú dnes cestujúci lietať. A dôvod, prečo to musíme urobiť je, že toto je vysoko riziková technológia. Snažíme sa otestovať túto technológiu," dodal Pierce.

Prvý testovací let tohto plnohodnotného demonštrovacieho letúnu sa má uskutočniť v roku 2028. NASA dúfa, že jedného dňa by technológia mala slúžiť približne polovici komerčného trhu prostredníctvom lietadiel na krátke až stredné vzdialenosti.

Letecké spoločnosti sa vo veľkej miere spoliehajú na lietadlá s jednou uličkou vovnútri, ktoré podľa NASA predstavujú takmer polovicu emisií z leteckej dopravy na celom svete. Boeing odhaduje, že dopyt po nových lietadlách s jednou uličkou sa v rokoch 2035 až 2050 zvýši o 40 000 lietadiel.

"Cieľom je, aby táto technológia slúžila približne 50 % komerčného trhu prostredníctvom lietadiel na krátke až stredné vzdialenosti," povedal Nelson.

 

Ďalšie lietadlá, ktoré získajú nový vzhľad sú hybridné elektrické lietadlá, ktoré spoločnosti GE Aerospace a magniX vyvíjajú ako súčasť Projektu NASA na demonštráciu letu elektrickým pohonom (EFPD).

Cieľom projektu je prispôsobiť novú generáciu lietadiel na elektrický pohon. NASA spolupracuje s priemyselnými partnermi na nových technológiách vrátane ľahších a účinnejších motorov, elektroniky a materiálov, ktoré môžu pomôcť zlepšiť účinnosť paliva a znížiť emisie.

Umelecké stvárnenie konceptu lietadla Subsonic Single Aft Engine (SUSAN).
Umelecké stvárnenie konceptu lietadla Subsonic Single Aft Engine (SUSAN).
Zdroj: NASA

Ďalšie letové testy ešte len prídu

Tieto uvedené nové technológie budú testované a demonštrované v upravených existujúcich lietadlách. Prepracovaný SAAB 340B s bielou a modrou farbou, ktorý sa bude používať na pozemné a testovacie lety na hybridnom elektrickom ústrojenstve triedy megawatt, ktorý vyvíja spoločnosť GE Aerospace. (Hnacie ústrojenstvo pre nezainteresovaných je systém, ktorý spája všetky komponenty, aby poháňal vozidlo, respektíve letún vpred). NASA tvrdí, že lety sa uskutočnia v polovici tohto desaťročia.

 

Upravené lietadlo DeHavilland „Dash 7“ s červeným a bielym náterom bude domovom hybridného hnacieho ústrojenstva magniX, a predvedie sa na testovacích letoch, na ktorých budú spolupracovať spoločnosti AeroTEC a Air Tindi.

Dúfame, že projekt bude nakoniec prínosom pre turbovrtuľové lietadlá na krátke vzdialenosti – typ, ktorý prepraví 30 až 70 pasažierov – ako aj regionálne komerčné lietadlá s jednou uličkou vo vnútri prepravujúce až 180 pasažierov. NASA tvrdí, že v priebehu nasledujúcich piatich rokov plánuje uskutočniť aspoň dve letové ukážky, aby sa nové technológie mohli komerčne zaviesť nasjkôr v Spojených štátoch v rokoch 2030 až 2035.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp

Za Netky.sk
Marek Nemček
Zdroje: CNN, NASA, Boeing Foto: NASA
Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies