Európske megakapitály zaostávajú za americkou „veľkolepou sedmičkou“ v dôsledku nedostatku ziskov z umelej inteligencie, pričom čelia aj spomaleniu Číny a rastúcim geopolitickým rizikám v súvislosti s colnou neistotou.
Akcie európskych megakapitálov majú naďalej problémy udržať krok s mimoriadnou výkonnosťou toľko vychvaľovanej „veľkej sedmičky“ technologických titulov v Spojených štátoch.
Od začiatku roka vzrástla „veľká sedmička“ v priemere o 55 %, zatiaľ čo európske náprotivky ako „Eurostars“ alebo „GRANOLAS“ výrazne zaostávajú a zaznamenali skromný priemerný zisk 7,6 %, resp. 0,6 %.
Rozdiel vo výkonnosti medzi USA a Európou presahuje megakapitálové akcie, pričom index S&P 500 od začiatku roka vzrástol o 25 %, zatiaľ čo európske akcie, sledované indexom Stoxx 600, len o 5 %.
Euronews sa rozprával s Jordym Hermannsom, portfólio manažérom a investičným stratégom spoločnosti Aegon Asset Management, o faktoroch, ktoré spôsobujú tento veľký trhový rozdiel medzi oboma stranami Atlantiku.
Hermanns poukázal na jasný katalyzátor: „Sektory technológií a umelej inteligencie zostávajú silnými hnacími silami výnosov, ktoré podporujú pokračujúcu silu akcií Magnificent Seven.“
Podľa experta vyplýva slabšia výkonnosť európskych akcií najmä zo štrukturálnych rozdielov v zložení trhu a vonkajších protivetrov.
Veľkú sedmičku - vrátane technologických veľmocí, ako sú Alphabet, Amazon, Apple, Meta Platforms, Microsoft, Nvidia a Tesla - poháňa prebiehajúci boom umelej inteligencie a jej integrácia do rôznych odvetví.
„Tento motor výnosov z umelej inteligencie v prípade európskych akcií v podstate absentuje,“ hovorí Hermanns. Bez sprievodného vetra AI chýba európskym akciám výbušný katalyzátor, ktorý vyniesol americké trhy do nových výšin.
Najlepšie európske firmy tiež zápasia s problémami špecifickými pre daný región.
Európske nadnárodné spoločnosti sú výrazne vystavené Číne, kde pomalší hospodársky rast a pretrvávajúce geopolitické napätie tlmia dopyt. To ovplyvnilo najmä luxusný sektor a francúzskeho titána LVMH, ktorý je vo veľkej miere závislý od čínskych spotrebiteľov.
Okrem toho geopolitická neistota vrátane obchodnej politiky novej americkej administratívy neúmerne zaťažuje európske podniky.
„Zdá sa, že geopolitické napätie viac škodí európskym firmám,“ dodáva Hermanns.
Európski výrobcovia automobilov a luxusných značiek môžu čeliť ďalším prekážkam, ak sa znovu objavia navrhované clá bývalého prezidenta USA Donalda Trumpa. Trump navrhol rozsiahle opatrenia vrátane 60 % cla na dovoz z Číny a 10 % univerzálneho cla na tovar z iných krajín.
Ferrari, okrem iných spoločností z eurozóny, by mohlo byť obzvlášť zraniteľné vzhľadom na svoju závislosť od vývozu do USA a Číny. Hoci dopyt po špičkovom európskom tovare býva odolný, neistota spojená s clami - a potenciálnymi odvetnými opatreniami - znepokojuje investorov.
„Je jasné, že investorom sa nepáči neistota hroziacich ciel, a to pre akýkoľvek podnik,“ zdôrazňuje Hermanns.
Novo Nordisk A/S, najväčšia európska spoločnosť podľa trhovej kapitalizácie, si od začiatku roka pripísala len 4 %, čím sa priblížila k najslabším ročným výsledkom za posledných päť rokov.
Zatiaľ čo americkí technologickí giganti prepisujú príručku pre výnosy z akcií, európski giganti zápasia so štrukturálnymi protivetrami a vonkajšími výzvami.
Či už ide o spomalenie Číny, colné riziká alebo absenciu rozmachu poháňaného umelou inteligenciou, zdá sa, že cesta vpred nebude ani zďaleka hladká.
Hermanns odporúča opatrnosť: „Investori by sa nemali zameriavať len na americké akcie a mali by zvážiť geografickú diverzifikáciu.“
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies