Predstavitelia žilinskej SOPK sú šokovaní zastavením výstavby diaľnic
Predstavitelia Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) v Žiline sú šokovaní zastavením výstavby diaľnice D1 medzi Žilinou a Ružomberkom a vypustením výstavby diaľnice D3 z Programového vyhlásenia vlády SR. Na tlačovej konferencii v Žiline to dnes konštatoval predseda predstavenstva SOPK Žilina Dušan Haluška.
"Tu si niektoré veci jednoducho nevieme vysvetliť, nakoľko ide o strategické cesty pre Žilinský kraj. Skôr nám to pripadá, akoby niekto chcel ekonomicky odrezať určité časti Žilinského kraja, konkrétne Kysuce, Turiec a Oravu. Keď tam nebude dobudovaná infraštruktúra, nebudú tam investície, nebude tam ďalší ekonomický rozvoj. A vieme, že tieto tri oblasti v Žilinskom kraji sú najviac postihnuté nezamestnanosťou," uviedol Haluška.
Pripomenul, že pri Žiline je automobilka Kia, ktorá úzko spolupracuje so spoločnosťou Hyundai v Českej republike. "Od polovice budúceho roka sa začnú vyrábať motory aj pre českú spoločnosť a do Kie by sa mali dovážať prevodovky. Denne bude medzi českou hranicou a Žilinou 600 až 800 kamiónov. Už teraz je denná záťaž na tejto ceste 24.000 až 25.000 áut. Keď sa niekto snaží ignorovať takéto jasné argumenty a čísla, ktoré sú nezanedbateľné pre túto oblasť, tak si človek potom musí položiť otázku, čo je za tým," povedal Haluška.
Riaditeľ SOPK Žilina Ján Mišura zdôraznil, že obchodná komora bude konzultovať výstavbu diaľnic s partnermi z Poľska, Česka a Maďarska. "Máme už predbežne podpísané, že podporujú výstavbu R3, D3 a tunel Žilina – Dubná Skala i úsek Žilina – Ružomberok. Ďalej môžeme konzultovať s Európskou komisiou, pretože Európska hospodárska komora jednoznačne podporuje tunel Žilina – Dubná Skala ako prioritu Slovenska. Pretože, keď nebude tento tunel, Slovensko bude strácať na hrubej domácej produkcii, podnikatelia budú mať vysoké náklady a cestovný ruch na Slovensku sa obmedzí," povedal Mišura.
Ministerstvo dopravy a vláda SR by mali podľa jeho vyjadrenia financovať a stavať hlavné európske koridory a doplnkové koridory E50/D1, E75/D3, prechádzajúce cez Slovensko a akceptované štátmi Európskej únie (EÚ). "Ďalej by to mali byť diaľnice a rýchlostné cesty, ktoré majú najväčšiu intenzitu dopravy, ktoré majú pripravené stavebné povolenie a vykonávajúce projekty. Stavia sa R4 cez Milhošť, kde je intenzita dopravy 2500 áut za deň, a maďarská strana nemá v pláne napojiť Slovensko do 10 rokov. Prioritne sa má stavať cez kúpele Korytnica – najvyšší stupeň ochrany prírody Natura 2000 - a R1 cez ochranné pásmo národného parku, kde je intenzita dopravy len 1000 kamiónov a 4600 áut za deň," podotkol Mišura.
Zdôraznil, že vláda odkladá stavbu úsekov s najväčšou intenzitou dopravy v SR a najrýchlejšou návratnosťou. "Uvažuje o zastavení tunela Dubná Skala, kde je predvŕtaná rúra, ktorá už stála vyše 116 miliónov eur a každý rok stojí udržiavanie tejto rúry takmer 332.000 eur. Pýtame sa, či je to efektívne zas odložiť? Je tam už stavebné povolenie a sú tam prípravné práce za 40 miliónov eur. Z programového vyhlásenia vypadla D3/E75 do Česka a Poľska. Pritom česká aj poľská strana majú už 15 kilometrov od slovenskej hranice postavených v polovičnom profile rýchlostnej cesty. A slovenská 3,5-kilometrová cesta z poľskej hranice sa už 14 rokov končí v lese," dodal Mišura.
Podľa bývalého splnomocnenca vlády SR pre výstavu diaľnic Igora Chomu je rozhodnutie o zastavení výstavby diaľnic zlou správou pre Slovensko, pretože tieto infraštruktúrne projekty boli dobre pripravené. "Argument, ktorý uvádza súčasná vláda a minister dopravy o tom, že je to nadhodnotené a nevýhodné pre Slovensko, to sú argumenty, ktoré naozaj nemajú žiadny základ. Minister dopravy síce tvrdí, že sa bude pokračovať vo výstavbe, ale budú sa hľadať iné zdroje financovania. Ja môžem s istotou povedať, že iné financovanie a zdroje na to nie sú. Ani prealokovanie prostriedkov EÚ nie je reálne, pretože tieto už boli odsúhlasené," upozornil Choma.
Už zastavenie 1. balíka PPP projektov spôsobilo podľa Chomu prepúšťanie stavebných robotníkov. "To sú veci, ktoré sú prvým dopadom. Vždy je najhoršie, aby sme výstavbu zastavili a prehodnotili. Prehodnocovanie trvá rok, dva, tri. Ak určíme nové trasy diaľnic, to je najhoršie riešenie, ktoré môže byť. Pretože dochádza k devastácii množstva štúdií a odborníkov," uzatvoril Choma.
Zdroj: TASR
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies