BRATISLAVA – Ponuka školských krúžkov dáva v súčasnosti široké spektrum možností venovať sa rôznorodým aktivitám.
Deti si tak môžu vyskúšať viaceré typy a presvedčiť sa, čo ich baví najviac a čomu sa chcú naozaj venovať. Riaditeľ občianskeho združenia Krúžky v škole Ľubomír Tomko však pripomína, že mimoškolskú aktivitu treba vyberať s citom.
Základom podľa Tomka je, aby to bol v prvom rade výber, ktorý zohľadňuje predstavy detí, nie ciele ich rodičov. "Tým, že rodičia budú prihliadať na to, čo chcú a očakávajú deti, im pomáhajú získať do budúcnosti schopnosť rozhodovať sa," upozornil.
Ak ani deti, ale ani rodičia nemajú jasnú predstavu o tom, aký krúžok chcú navštevovať, Tomko odhovára od náhodného výberu. "Nie je dobré, keď k tomu pristúpime s tým, že ak sa v tom dieťa nenájde, nabudúce bude navštevovať iný krúžok," uviedol a poukázal na to, že pri výbere krúžku by mali rodičia zohľadňovať aj niekoľko racionálnych aspektov.
"Tým prvým je možnosť nezáväzne sa zúčastniť na prvej hodine. Deti tak zistia, či práve to ich bude baviť," upozornil. Dôležitým faktorom pri výbere krúžku je aj miesto. Tomko za najvhodnejšie pokladá, ak dieťa nemusí pre krúžok opúšťať školskú budovu. "Je to prostredie, ktoré je bezpečné, deťom dobre známe a rodičov malých detí nestavia do úlohy taxikára, ktorý musí zabezpečiť odvoz," vysvetlil.
Poukázal tiež na to, že ak má byť krúžok skutočne prínosom, mali by mať jeho hodiny metodiku, kde v rámci každej hodiny môže dieťa nadviazať na už získané zručnosti. Kritériom je aj výber lektorov. "Ak je lektorom učiteľ, výhoda je v tom, že deti už pozná a má ich 'pod palcom'. Externí lektori zase prinášajú rozmanitosť a pomáhajú spestriť bežné školské dni," rozviedol Tomko.
Za dôležité pokladá aj to, aby boli rodičia neustále informovaní o tom, čomu sa dieťa na krúžkoch venuje, či už prostredníctvom mailov o dianí na krúžkoch alebo prostredníctvom otvorených hodín, na ktoré sa môžu prísť pozrieť.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies