PARÍŽ - Francúzsky koncern PSA Group, ktorý zaplatil General Motors (GM) 1,3 miliardy eur za značku Opel, teraz údajne požaduje naspäť polovicu peňazí. Dôvodom sú zistenia, že motory značky Opel ani zďaleka neplnia predpisy týkajúce sa emisií kysličníka uhličitého (CO2) a že PSA z tohto dôvodu hrozia v Európe vysoké pokuty, uviedli zdroje oboznámené so záležitosťou pre agentúru Reuters.
Skupina PSA dokončila akvizíciu značky Opel koncom júla a začiatkom novembra vyhlásila, že vozidlá značky budú musieť rýchlejšie, než sa pôvodne plánovalo, prejsť na technológie PSA. Dôvodom je snaha o plnenie prísnejších emisných noriem Európskej únie (EÚ), ktoré sa postupne začnú zavádzať v rokoch 2020/21. V prípade ich neplnenia hrozia vysoké pokuty.
Francúzsky koncern už údajne oznámil GM, že mu má vrátiť vyše pol miliardy eur a že má v úmysle tieto peniaze vymáhať súdnou cestou. Americká automobilka totiž podľa PSA klamala o emisnej stratégii značky Opel, uviedli dva zdroje oboznámené s kauzou. Podľa jedného zdroja PSA požaduje vrátenie 600 miliónov až 800 miliónov eur.
Obe automobilky diskutujú o požiadavkách skupiny PSA, ktoré francúzsky koncern zatiaľ formálne nepredložil súdu.
"Nevieme o žiadnom nároku ohľadom budúcich emisných noriem, ktorý by si uplatňovala skupina PSA, a nemôžeme špekulovať o niečom, o čom nevieme," uviedol hovorca GM David Caldwell a odmietol komentovať, či GM diskutoval s francúzskou automobilkou o emisiách vozidiel značky Opel. Dodal, že skupina PSA pred akvizíciou urobila dôkladný audit, pre ktorý koncern GM poskytol podklady.
Od roku 2021 klesne limit na emisie CO2 z aktuálne 130 gramov na 95 gramov na kilometer, pričom sa vypočítava priemer zo všetkých predaných áut jednotlivých značiek. Plnenie cieľa komplikuje pokles predaja dieselových áut po emisnom škandále Volkswagenu. Preto sa automobilky snažia rýchlo uvádzať na trh hybridné a čisto elektrické modely.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies