Obmedzenia, ktoré súvisia s novým koronavírusom, neprinášajú len komplikácie, ale aj nové výzvy. Jednou z nich je aj práca z domu.
Viac času
Veľkou výhodou home office je úspora času. Desiatky minút, ba až hodiny, ktoré by ste inokedy obetovali na prípravy a cestu do a z práce, môžete doma venovať práci samotnej, a o to skôr popoludní skončiť. Práca z domu, počas ktorej si môžete trebárs odskočiť do vlastnej kuchyne, koľkokrát len chcete. Na prvý pohľad to znie ako sen. V skutočnosti to však nemusí byť také, ako sa zdá.
Ako sa brániť nástrahám?
Práve pri práci z domova na nás číha mnoho nástrah, ktoré odvádza našu pozornosť. Vždy sa totiž nájde niečo lákavejšie, než pracovné povinnosti. Dobré je mať jasné pravidlá, podľa ktorých by sme sa mali pri práci z domu riadiť:
1. Stále pracovné miesto
Miesto pre prácu z domu nesmie byť len provizórium. Malo by byť tiché, pokojné a mali by sme sa tam dobre cítiť. Pri jeho výbere nezabúdajme na pohodlie pri sedení, dostatok pracovného priestoru i správne osvetlenie.
2. Pravidelné vstávanie o rovnakom čase
Včasné a pravidelné vstávanie je alfou a omegou základného pracovného rytmu, aby sa človek pri práci z domu dokázal náležite sústrediť a zároveň nebrzdil spolupracujúcich kolegov. Pre telo je navyše pravidelný režim príjemnejší a bude sa nám vstávať lepšie.
3. Nebyť celý deň v pyžame
Domáca kancelária by mala nejako fungovať. Keď si poviem, že som v kancelárii, nepracujeme predsa v pyžame a v nálade, akoby sme práve vstali. Žiadne pyžamo a raňajky pri seriáli, pravidelný rytmus bez prestojov a vedomie, že "idem do práce" hoci som stále doma, veľmi pomáha.
4. Harmonogram ako v práci
Je dôležité rozvrhnúť si denný harmonogram, do ktorého zasadíme "bežný pracovný deň". Nech vieme, kedy sa práca začína, kedy je čas na obed, a kedy máme s prácou zdravo skončiť. Rozhodne sa neriadime televíznym programom. Home office nie je dovolenka.
5. Maximálne sústredenie sa na prácu
Nie je dobré pri práci sledovať televíziu či počúvať rádio. Aj menšie vytrhnutie od práce môže spôsobiť napr. chybu, ktorú si nemusíme hneď všimnúť a neskôr prekazí naše niekoľkohodinové úsilie. Ak nie sme doma sami a ostatní nerešpektujú to, že nás nemôžu ľubovoľne rušiť pri práci, skúsme sa zatvoriť do nejakej miestnosti alebo si vyhradiť čas, kedy naozaj nechceme byť rušení.
6. Absenciu kolektívu riešiť videohovormi
Ak to nemáme v pracovnom tíme striktne dohodnuté, nekomunikujme len prostredníctvom e-mailu, ale volajme ľuďom a ideálne využívajme aj videohovory. Nielenže sa veľa vecí vyrieši rýchlejšie, ale budeme mať aj pocit väčšej súdržnosti s kolegami a nadriadenými.
7. Rešpektovanie kolegov, iniciatíva
Rešpektujme pokyny nadriadených svedomito a včas, zároveň však buďme tiež iniciatívni. Home office prináša aj jedinečnú šancu ukázať svojim kolegom, a predovšetkým nadriadeným, náš potenciál, pre ktorý v štandardných situáciách nebýva taký priestor.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies