Ministerstvo dopravy a výstavby SR pripravuje schému dotácií pre nákladné vlaky, ktoré budú smerovať z Číny do Európy.
Nosnou témou bola podpora intermodálnej dopravy a podpora tovarových tokov z Číny cez Slovensko ďalej do Európy. Táto trasa sa nazýva Hodvábna cesta. Ide o obrovské toky tovarov, ktoré sú prevážané po železnici. Tieto toky plynú do Európy cez Rusko a ďalej cez Bielorusko a Ukrajinu. Hlavným cieľom je vyrovnať sa nákladným vlakom, ktoré z Číny smerujú do Poľska. Na hraniciach EÚ sa mení rozchod koľají zo širokorozchodnej na klasický rozchod, ktorý sa nachádza na väčšine územia EÚ. Hraničné štáty ako Poľsko, Maďarsko a Slovenskou medzi sebou práve intenzívne súťažia, cez ktoré územie bude tovar prúdiť.
„Plánujeme schému štátnej pomoci práve pre čínske vlaky priamou dotáciou na jeden kontajner. Táto schéma je pripravená v stratégii intermodálnej dopravy, ktorú čoskoro predložíme do vlády. Na druhej strane chceme poskytovať aj zľavu zo železničnej dopravnej cesty tak, ako to teraz poskytujeme pre prepravy po železnici,“ uviedol štátny tajomník Jaroslav Kmeť počas návštevy Terminálu kombinovanej dopravy Dobrá pri ukrajinských hraniciach.
Dotácia na jeden kontajner môže byť podľa jeho slov 50 až 200 eur. Schéma štátnej pomoci by mohla byť platná od nového roka. „Dokonca sme sa dohodli so spoločnosťami, ktoré zabezpečujú takúto prepravu na Slovensku, a tie sú ochotné spustiť zo svojich marží a prispieť 50 až 100 eur zo svojej strany. Na druhej strane sme mali v pondelok rokovania aj s čínskym veľvyslancom. Čínska strana pripravuje dotácie tak, aby sme boli konkurencieschopní voči Poľsku alebo Maďarsku,“ konštatoval Jaroslav Kmeť.
Zo slov štátneho tajomníka vyplýva, že dotácia ešte nie je definitívne schválená. Aj napriek tomu ide o záväzné oznámenie zo strany zástupcu ministra dopravy, čo predstavuje obrat v aktuálnej železničnej politike Slovenska.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies