Znie to ako sci-fi. Zaoceánske lode, na ktorých palube nie je žiadny človek. Táto vízia budúcnosti však prichádza – a to skôr, ako by ste si mysleli.
Môžete ho zahliadnuť v nórskom fjorde, kde sa preháňa obrovské, limetkovo zelené plavidlo. Na prvý pohľad vyzerá ako každá iná loď. Pozrite sa však bližšie a zrazu uvidíte celú hi-tech súpravu. Kamery, mikrofóny, radary, GPS a všetky druhy satelitnej komunikácie.
"Pridali sme veľa ďalšieho vybavenia a navrhli sme ju špeciálne tak, aby bola to, čo nazývame 'robotická'," hovorí Colin Field, vedúci vzdialených systémov v americko-britskej spoločnosti Ocean Infinity (OI).
Loď je súčasťou novej flotily s názvom "Armada" spoločnosti OI, ktorá sa nakoniec skladá z 23 plavidiel. Tieto plavidlá budú vykonávať prieskum morského dna pre prevádzkovateľov pobrežných veterných fárm a skontrolujú podvodné infraštruktúry pre ropný a plynárenský priemysel.
Na lodi s dĺžkou 78 m je prekvapivo iba 16 ľudí na palube. Tradičná loď vykonávajúca rovnaký druh práce by potrebovala 40 alebo 50 člennú posádku. OI verí, že môže ešte viac znížiť počet.
Je to aj preto, že mnohé z úloh možno vykonávať stovky kilometrov ďaleko na súši.
Vstup do vzdialeného operačného centra spoločnosti v Southamptone je ako kráčať po futuristickom filme. Tlmene osvetlená miestnosť je rozľahlá a je plná 20 „mostových staníc“, z ktorých každá je vybavená ovládacími prvkami podobnými herným ovládačom a dotykovými obrazovkami.
Operátori sediaci na svojich stoličkách s vysokým operadlom sledujú rad monitorov zobrazujúcich živý prenos pochádzajúci z lodných kamier a množstva senzorov.
Kľúčovým testom tohto nového spôsobu práce je prikázanie podvodnému robotovi – alebo diaľkovo ovládanému vozidlu (ROV) – zostúpiť z paluby a skenovať morské dno.
"Je úžasné, ako je všetko automatizované," hovorí pilotka ROV Marian Meza Chavira. "V niektorých ohľadoch je to tu jednoduchšie ako na mori, pretože máte oveľa viac kamier pre kontext," dodáva.
Autonómia, robotika a ovládanie na diaľku spolu s umelou inteligenciou premenia všetky odvetvia dopravy. Námorná doprava nebude iná, pretože podobné experimenty už prebiehajú po celom svete.
Napríklad v Nórsku je 80 metrová elektrická kontajnerová loď, ktorá premáva tam a späť medzi závodom na výrobu hnojív a miestnym prístavom. V Belgicku a Japonsku zase existujú trajekty, ktoré sa autonómne plavia medzi destináciami, kotvia a vykladajú na každom mieste. A v Číne tiež veľké autonómne kontajnerové lode pendlujú medzi pobrežnými mestami.
Výhody sú zrejmé. S menším počtom ľudí na palube môžu byť lode menšie, čo znamená, že vyžadujú menej paliva a majú oveľa menšiu uhlíkovú stopu.
Rudy Negenborn skúma autonómnu lodnú dopravu na Delft University of Technology. Hovorí, že hi-tech systémy potrebné na úplnú náhradu posádky sa vyvíjajú rýchlo, ale stále majú pred sebou ešte kus cesty.
"Mali sme autopilotov, ktorí umožňujú lodiam sledovať cestu samy. To nie je také náročné. Výzvy prichádzajú pri interakcii s inou dopravou alebo prístavom, alebo keď nastanú nepredvídané situácie alebo zlé poveternostné okolnosti," povedal pre BBC News. "Ale v konečnom dôsledku to povedie k bezpečnejšej, efektívnejšej a udržateľnejšej preprave po vode. Som si tým istý," dodal.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies