Zlaté časy, kedy bolo ropy dostatok a neexistovali úvahy o tom, čo budeme robiť, keď sa minie, sú už dávno minulosťou. Faktom je, že zásoby tejto nerastnej suroviny sa strácajú každým dňom a treba s tým niečo robiť.
Recept Číny
Výskumný inštitút Carbon Tracker zverejnil štúdiu, ktorá predpovedá, že do roku 2030 sa bude v Číne nachádzať už tak veľká sieť elektromobilov, že krajina stratí záujem o ťažbu ropy. Neznamená to však, že Čina by skončila s ťažbou úplne, no jej dopyt po rope by sa mal znížiť o 70 %. V prepočte by to predstavovalo ročnú sumu 80 miliárd USD, ktoré by sa ušetrili.
Prechod na elektromobily
Inštitút čerpal informácie zo scenára Medzinárodnej agentúry pre energiu. Tá predpokladá, že prechod na elektromobily v Číne do roku 2030 bude neuveriteľne prudký, mal by sa vyšplhať až na 40 %. Takmer polovica krajiny bude používať na prepravu vozidlá, ktoré budú od ropy úplne nezávislé. V okolitých krajinách by tento prechod nemusel byť až tak markantný. Napríklad v Indii sa plánuje prechod na elektromobily v doprave do výšky 20 %.
Ropa vs. solárna energia
Záťaž na financie pritom predstavuje aj dovoz ropy. Pri porovnaní jedného kusu automobilu na bežný a druhého na elektrický pohon prídeme k zisteniu, že náklady na solárne zariadenie (výroba elektriny), je 10-krát menšia ako v prípade výroby automobilu na benzínový či naftový pohon. Bavíme sa len o jednom kuse vozidla. Teraz si predstavte, čo to spraví s výrobou v automobilke za jednu dennú zmenu.
"Je to jednoduchá voľba medzi rastúcou závislosťou na drahej rope produkovanej cudzím kartelom a domácou elektrinou z obnoviteľných zdrojov, ktorej ceny s postupom času klesajú," uviedol hlavný autor štúdie Kingsmill Bond (cituje hnonline.sk)
Smog ako každodenný problém
Medzi hlavné priority Číny patrí znižovanie emisií, skleníkových plynov a zlepšovanie ovzdušia v mestskom prostredí. Je známe, že krajina patrí medzi najväčších znečisťovateľov ovzdušia. Počas minuloročného lockdownu v Číne, ktorý netrval dlho, sa vzduch nad krajinou evidetne prečistil. Smog je tu totiž každodenná rarita. Nosenie rúšok sa v Číne odporúčalo ešte pred vypuknutím pandémie koronavírusu.
Vláda v Pekingu však ešte nevydala zákon, ktorý by zakazoval výrobu automobilov na tradičné palivo, alebo jazda takýchto vozov po čínskych cestách. Analytici však tvrdia, že do roku 2035 sa vyšplhá produkcia elektromobilov v krajine o 45 %.
Problémom je naďalej výroba
Samozrejme všetko pre má svoje proti. Súčasnou nevýhodou elektromobilu sú lítiové batérie, ktoré sú súčasťou motora. Ich výrobný proces predstavuje obrovskú záťaž pre ovzdušie a ozónovú vrstvu. Auto na bežný pohon sa k takémuto znečistenou približuje až po prekonaní niekoľkých stoviek kilometrov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies