Calvijn College bola jednou z prvých škôl v Holandsku, ktorá zakázala používanie mobilných telefónov. Po štyroch rokoch sa podľa úradníkov jej kultúra zmenila.
Keď pred šiestimi rokmi začali predstavitelia holandskej Calvijn College zvažovať, či zakázať používanie telefónov v školách, niektorí študenti boli z tejto myšlienky zhrození. "Pýtali sa nás, či si myslíme, že žijeme v roku 1800," povedal Jan Bakker, predseda kolégia, ktorého študenti majú od 12 do 18 rokov.
Hoci väčšina túto myšlienku podporila, približne 20 % opýtaných rodičov, učiteľov a študentov bolo rozhodne proti. Niektorí rodičia sa obávali, že nebudú môcť zastihnúť svoje deti počas dňa, zatiaľ čo hŕstka učiteľov tvrdila, že by bolo lepšie prijať nové technológie, než sa im vyhýbať.
Predstavitelia školy napriek tomu pokračovali. "Keď ste prechádzali chodbami a školským dvorom, videli ste, že všetky deti sú na svojich smartfónoch. Chýbali rozhovory, stoly na stolný tenis boli prázdne," povedal Bakker. "V podstate sme strácali spoločenskú kultúru."
Štyri roky po tom, čo sa Calvijn College stala jednou z prvých škôl v Holandsku, ktorá začala používať smartfóny, už nie je výnimkou. V čase, keď sa študenti v celej Európe vracajú do tried, čoraz viac z nich bude nútené zanechať svoje mobilné telefóny; vo Francúzsku testuje zákaz 200 stredných škôl, zatiaľ čo francúzsky hovoriace základné školy vo Valónsku a Bruseli v Belgicku pristúpili k vlastným zákazom. V Maďarsku sa novou vyhláškou vyžaduje, aby školy na začiatku vyučovacieho dňa zhromažďovali telefóny a inteligentné zariadenia žiakov.
Taliansko a Grécko prijali miernejšie prístupy a povolili študentom nosiť telefóny počas dňa, ale zakázali ich používanie v triedach.
Pre študentov na Calvijn College je táto obrovská vlna zmien vzrušujúca. Od chvíle, keď začali od študentov vyžadovať, aby si telefóny nechávali doma alebo ich na celý deň zamykali, predstavitelia školy sledovali, ako sa kultúra školy mení. "V podstate to, čo sme stratili, sme získali späť," povedal Bakker. "Študenti sa hrajú medzi sebou a rozprávajú sa. A oveľa menej vyrušovania na hodinách."
Začali sa ozývať aj ďalšie školy v celej krajine, ktoré sa zaujímali o vplyv zákazu. V januári 2024 vstúpila do diskusie holandská vláda a vyzvala školy, aby zakázali používanie mobilných telefónov, tabletov a inteligentných hodiniek vo väčšine tried stredných škôl v celej krajine.
Koncom minulého roka, keď sa stredné školy v Holandsku pripravovali na dodržiavanie odporúčaní, výskumníci z Radboudovej univerzity využili príležitosť a urobili si obraz o zmene pred a po nej.
V dvoch školách, ktoré plánujú zrušiť mobilné telefóny v priestoroch školy, sa opýtali stoviek žiakov a rodičov, ako aj desiatok učiteľov, a tri mesiace po zavedení zákazu ich opäť navštívili.
Približne 20 % študentov uviedlo, že boli menej rozptýlení, keď boli smartfóny vypnuté, uviedol Loes Pouwels, jeden z výskumníkov, zatiaľ čo učitelia opísali, že študenti boli pozornejší a sústredenejší na prácu v triede. "Takže si myslím, že z hľadiska kognitívnych funkcií to bolo celkovo pozitívne."
Mnohí študenti tiež uviedli, že sa zlepšila kvalita ich sociálnych interakcií v reálnom živote. Zistili tiež, že sa znížil počet prípadov kyberšikanovania, keďže študenti boli viac času offline.
Tri mesiace po zákaze však nie všetci študenti túto myšlienku prijali. Približne 40 % uviedlo, že im oslobodenie od telefónov umožnilo lepšie si užiť prestávky, zatiaľ čo 37 % uviedlo, že im telefóny chýbajú. "Som nútený stretávať sa s ľuďmi, keď nemám náladu, čo je často," povedal výskumníkom jeden z respondentov.
Na Calvijn College úradníci nepochybujú o tom, že zákaz bol pozitívny. Keď bol prvýkrát zavedený, hovorilo sa o tom, že starším študentom sa nakoniec umožní, aby sa telefóny vrátili do školského dňa. Bakker uviedol, že od tejto myšlienky upustili po tom, ako zaznamenali zmeny. "Táto diskusia sa skončila. Nikto o tom už nehovorí. Namiesto toho ju nahradila tichá hrdosť na to, že pokiaľ ide o smartfóny v triedach, škola je v tomto smere ďaleko vpredu. "Prešli sme obdobím, keď ľudia hovorili, že nie sme moderná škola, že sa vraciame do minulosti," povedal Bakker.
Dnes je to naopak, dodal: "Je to príjemné potvrdenie toho, že problémy, ktorými sme prešli, neboli zbytočné."
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies