BRATISLAVA - Slovenská vláda zaradila výstavbu nových úsekov rýchlostnej cesty R4 a diaľnice D1 medzi strategické investície. R4 prepojí hranicu s Poľskom a obec Lipníky, zatiaľ čo D1 smeruje až k ukrajinskej hranici. Tieto projekty zásadne zlepšia dopravu, odbremenia obce od tranzitu a otvoria nové cezhraničné obchodné možnosti.
Slovenská vláda schválila zaradenie dvoch významných projektov dopravnej infraštruktúry medzi strategické investície. Ide o výstavbu nového úseku rýchlostnej cesty R4, ktorý spojí štátnu hranicu s Poľskom s obcou Lipníky, a diaľnice D1, ktorá bude pokračovať až po štátnu hranicu s Ukrajinou.
Tieto projekty majú zásadne zlepšiť plynulosť a bezpečnosť dopravy v danej oblasti a zároveň zmierniť dopad tranzitnej dopravy na miestne obce.
Úsek rýchlostnej cesty R4, ktorý bude spájať Slovensko s Poľskom, má dĺžku viac ako 55 kilometrov a bude prechádzať cez okresy Prešov a Svidník. Tento projekt sa považuje za strategickú investíciu, ktorej cieľom je vytvoriť dôležitý dopravný koridor v rámci severo-južného spojenia.
Súčasťou stavby budú štyri mimoúrovňové križovatky a rozsiahla sieť mostov, konkrétne 66 mostov na R4, 12 mostov nad R4 a sedem ďalších mimo rýchlostnej cesty. Okrem toho budú vybudované tri ekodukty, ktoré umožnia bezpečný prechod zvierat nad cestou, a dve odpočívadlá pre zvýšenie komfortu cestujúcich.
Hlavným investorom stavby je Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ktorá dohliada na prípravu a realizáciu projektu. Cieľom je nielen zrýchliť prepravu tovaru a osôb, ale aj odbremeniť okolité obce od zvýšenej dopravnej záťaže, čo prinesie lepšie podmienky na život pre miestnych obyvateľov.
Vláda taktiež schválila výstavbu diaľnice D1 od Bidoviec po štátnu hranicu s Ukrajinou v dĺžke 72 kilometrov. Tento úsek je súčasťou transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), ktorá na Slovensku zahŕňa hlavné dopravné tepny.
Na plánovanom úseku D1 sa budú nachádzať dve veľké odpočívadlá – Michalovce a Vyšné Nemecké, a ďalej sedem mimoúrovňových križovatiek, protihlukové steny, viaceré mosty a ekodukty.
Výstavba tohto úseku má začať v prvom kvartáli 2028 a trvať približne tri roky. Vytvorenie spojenia s Ukrajinou cez tento nový úsek diaľnice D1 má aj širší strategický význam, nakoľko môže slúžiť ako kľúčový dopravný koridor pre budúcu obnovu Ukrajiny.
Z hľadiska hospodárskeho a sociálneho významu je projekt hodnotený ako dôležitý prínos pre cezhraničnú spoluprácu a ďalší rozvoj východného Slovenska.
Oba projekty boli označené za strategické investície na základe zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete (TEN-T), ktorý umožňuje zrýchlenie schvaľovacích procesov pre projekty vo verejnom záujme.
Tento zákon bol po vetovaní prezidentkou Zuzanou Čaputovou schválený parlamentom a neskôr podpísaný terajším prezidentom Petrom Pellegrinim. Cieľom tohto právneho rámca je umožniť rýchlejší postup pri realizácii projektov, ktoré majú zásadný dopad na rozvoj krajiny a zlepšenie životných podmienok pre občanov.
Zaradenie projektov výstavby rýchlostnej cesty R4 a diaľnice D1 medzi strategické investície predstavuje významný krok v rámci rozvoja dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky. Obe stavby pomôžu odľahčiť dopravnú záťaž v dotknutých regiónoch, zlepšiť podmienky pre miestnych obyvateľov a podporiť hospodársky rast východného Slovenska.
Spolupráca so susednými krajinami ako Poľsko a Ukrajina navyše zvyšuje význam týchto projektov aj z medzinárodného hľadiska, čím Slovensko posilňuje svoje miesto na mape európskych dopravných koridorov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies