BRATISLAVA - Slabšie čísla v závere roka v kontexte slabšieho rastu vo viacerých európskych krajinách, najmä však v Nemecku v zásade neprekvapili. Slovenský priemysel sa však na rozdiel od väčšiny ostatných európskych ekonomík mohol stále spoliehať na svoj kľúčový sektor – automobilky, ktoré ho vďaka novým výrobným kapacitám bezpečne ochránili pred červenými číslami aj v medziročnom porovnaní. Už menej sa však darilo ostávajúcim sektorom priemyslu, ktoré sa viac či menej viezli na negatívnej vlne.
Decembrový medziročný rast priemyslu bol značne nevyvážený a koncentrovaný takmer výlučne do automobilového priemyslu. Medziročný rast síce zaznamenalo ešte ďalších päť z celkového počtu 15 základných odvetví slovenského priemyslu (potraviny, drevo, rafinérsky, farmaceutický priemysel a výroba z gumy, plastov a stavebných materiálov), vzhľadom na ich váhu bol však ich príspevok zvyčajne zanedbateľný a nepresiahol 0,4 percentuálne body.
Problémy v Nemecku sa v závere roka už naplno ukázali v ostatných hlavných exportných odvetviach aj u nás. Výrobcovia elektrických zariadení (iných ako spotrebná elektronika) vykazovali známky spomaľovania i v predchádzajúcich mesiacoch, december problémy sektora už ukázal naplno a jeho produkcia medziročne klesla až o 8,5 %.
"Cyklickému spomaleniu sa nevyhne väčšina odvetví, snáď s jedinou výnimkou – automobilovému priemyslu. Ten by mal byť v tomto roku pravdepodobne jediným významnejším zdrojom rastu slovenského priemyslu, za čo bude vďačiť novým výrobným kapacitám a postupnému nábehu produkcie v novej štvrtej automobilke v krajine."
"Už etablované automobilky by k rastu produkcie v priemysle ďalej prispievať nemali a podobne ako ostatné sektory domáceho priemyslu (a európsky priemysel) budú vykazovať skôr známky cyklického spomaľovania. Vďaka ponukovému šoku by sa však slovenský priemysel ako celok mal v tomto roku udržať v čiernych číslach," dodal Ľubomír Koršňák, analytik UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia.
Podľa Slovenskej sporiteľne v decembri 2018 hlavným ťahúňom bola výroba áut, ktorá sa medziročne zvýšila o 26,4 %. Naopak, najvýraznejším brzdiacim faktorom bolo spracovanie kovov, s medziročným pokles 10,5 %.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies