Nedostatok vodičov na Slovensku majú riešiť aj pracovníci z tzv. tretích krajín – teda mimo Európskej únie. Vláda pre nich uvoľnila viac pracovných víz. Problémom zostáva aj priemerný vek profesionálnych vodičov. Vodičov ubúda a zrušených liniek zase pribúda. Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny evidovalo ku koncu decembra 2023 celkovo 1 168 voľných pracovných miest na túto pozíciu.
Nedostatok vodičov na Slovensku majú riešiť aj pracovníci z tzv. tretích krajín – teda mimo Európskej únie. Vláda pre nich uvoľnila viac pracovných víz. Problémom zostáva aj priemerný vek profesionálnych vodičov.
Vodičov ubúda a zrušených liniek zase pribúda. Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny evidovalo ku koncu decembra 2023 celkovo 1 168 voľných pracovných miest na túto pozíciu.
„V dopravnom podniku nám dnes chýba 40 vodičov MHD. Je takmer nemožné ich v súčasnosti získať,“ uviedol generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Roman Danko.
Vo viacerých dopravných podnikoch sú preto už teraz nutnou súčasťou vodiči z krajín mimo Európskej únie. Jednou z nich je aj vodička električky Vitalya z Užhorodu. Na Slovensku si plní svoj detský sen.
„Práca sa mi páči, som zamestnaná oficiálne a mám tu svoju podporu zamestnávateľa a som spokojná v práci,“ pochvaľuje si ukrajinská vodička Vitalya.
Vodiči zo zahraničia pôsobia aj v hlavnom meste. „K dnešnému dňu pracuje v Dopravnom podniku Bratislava viac ako 160 zamestnancov z krajín Európskej únie,“ potvrdil hovorca Dopravného podniku Bratislava Jozef Vozár.
Podnik aj odborári sa zhodujú na tom, že záujem o túto prácu nie je. Zároveň priznávajú, že ide v prvom rade o peniaze.
Šéf košického dopravného podniku Roman Danko povedal, že v rámci rozpočtových pravidiel nevedia prudko dvíhať mzdy.
„Podcenilo sa mzdové ohodnotenie tým, že benefity, ktoré zaručuje zákon, a to sú príplatky, nahrádzajú mzdu,“ kritizoval predseda Základnej odborovej organizácie pri DPMK Ivan Horváth.
Ministerstvo práce sa dlhodobo trápi aj s priemerným vekom profesionálnych vodičov. Na Slovensku prekročil hranicu 50 rokov. Rezort práce chce dať preto viac príležitostí vodičom z tretích krajín.
„Vláda schválila predĺženie platnosti nariadenia z dielne ministerstva práce, ktoré rieši nedostatok pracovnej sily, cieľom je aj vyjsť v ústrety zamestnávateľom v doprave,“ skonštatovala hovorkyňa ministerstva práce, soc. vecí a rodiny Natália Jachym-Holubová.
„Myslím si, že všetci kolegovia budú šťastní, keď bude mať za nich kto robiť, lebo, bohužiaľ, teraz nevieme čerpať ani dovolenky, lebo nás je málo,“ podotkol vodič autobusu Marián Zdechovan.
O pracovné víza môžu požiadať aj vodiči zo zahraničia, ktorí už na Slovensku nejaký čas žijú. Získať ich môžu na ministerstve vnútra.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies