Americká vláda zažalovala softvérového giganta Adobe a obvinila ho z porušenia zákonov na ochranu spotrebiteľa „skrytými“ poplatkami za ukončenie a komplikovaným procesom zrušenia.
Federálna obchodná komisia (FTC) uviedla, že firme sa nepodarilo jasne zverejniť svoje podmienky zákazníkom, vrátane ročnej dĺžky predplatného a poplatkov, ktoré by boli spustené za predčasné zrušenie. Vo svojej sťažnosti agentúra uviedla, že spoločnosť Adobe odmietla upraviť svoje správanie, pretože by to spoločnosti finančne ublížilo.
Spoločnosť Adobe spochybnila tvrdenia a uviedla, že bude bojovať proti žalobe. "Sme transparentní, pokiaľ ide o podmienky našich zmlúv o predplatnom a máme jednoduchý proces zrušenia," povedal Dana Rao, generálny právnik a správny úradník poručníckej spoločnosti. "Na súde vyvrátime tvrdenia FTC," dodal.
Spoločnosť Adobe, založená v roku 1982, je známa softvérom používaným na úpravu fotografií a súborov PDF, vrátane Adobe Photoshop. Okolo roku 2012 prijala pre svoje ponuky predajný model založený na predplatnom, pričom od zákazníkov žiadala, aby platili mesačný alebo ročný poplatok. Proces registrácie spoločnosti je však podľa sťažnosti nejasný, pretože v niektorých prípadoch nezverejnili, že zákazníci sa zaviazali platiť po dobu jedného roka a neuviedli náklady na predčasné zrušenie, aj keď poplatok môže dosiahnuť stovky dolárov.
Ak sa zákazníci pokúsia o zrušenie, spoločnosť ich údajne prevedie „spletitým procesom“ a požiada o opätovné zadanie hesla a navigáciu cez viaceré kontextové obrazovky, uvádza sťažnosť. „Spoločnosť Adobe uväznila zákazníkov do celoročného predplatného prostredníctvom skrytých poplatkov za predčasné ukončenie a početných prekážok pri zrušení,“ uviedol v tlačovom oznámení Samuel Levine, riaditeľ Úradu pre ochranu spotrebiteľov FTC. "Američania sú unavení zo spoločností, ktoré skrývajú loptu počas registrácie predplatného a potom stavajú prekážky, keď sa pokúšajú zrušiť," dodal Levine.
Praktiky uvedené v sťažnosti sú podobné tým, ktoré regulátori identifikovali v súdnom spore proti Amazonu minulý rok a vyvolali množstvo sťažností na predajne, ako je Better Business Bureau.
V niektorých prípadoch sa zákazníci domnievali, že proces úspešne dokončili, len aby boli naďalej spoplatňovaní, tvrdí agentúra v sťažnosti, ktorá bola podaná na federálnom súde v Kalifornii.
Okrem spoločnosti Adobe sa v sťažnosti uvádzajú aj Maninder Sawhney, senior viceprezident pre digitálny prechod na trh a predaj od roku 2018, a David Wadhwani, prezident divízie digitálnych médií Adobe. Vláda uviedla, že sa začala týmto problémom zaoberať v roku 2022, ale tvrdila, že„obžalovaní sa opakovane rozhodli nenapraviť niektoré nezákonné praktiky Adobe z dôvodu dôsledkov na príjmy“. Požiadala súd, aby vylúčil Adobe z jej praxe a uložil finančné sankcie za každé porušenie zákona.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies