Milióny ľudí to tušili už dávno, ale teraz unikli informácie, že naše telefóny nás naozaj počúvajú. Zdá sa, že zjavný návrh jedného z údajných marketingových partnerov spoločnosti Facebook podrobne opisuje, ako firma odpočúva konverzácie používateľov s cieľom vytvárať cielené reklamy.
Spoločnosť Cox Media Group (CMG) v prezentácii tvrdí, že jej softvér "Active-Listening" využíva umelú inteligenciu na zhromažďovanie a analýzu "údajov o zámeroch v reálnom čase" prostredníctvom počúvania toho, čo hovoríte cez mikrofón telefónu, notebooku alebo domáceho asistenta.
"Inzerenti môžu tieto hlasové údaje spájať s údajmi o správaní a cieliť tak na spotrebiteľov na trhu," uvádza sa v prezentácii.
V prezentácii sa ďalej uvádzajú spoločnosti Facebook, Google a Amazon ako klienti spoločnosti CMG, pričom sa naznačuje, že by mohli využívať jej službu Active-Listening na cielenie používateľov.
Novinárom zo spoločnosti 404 Media unikla prezentácia, ktorá potenciálnym zákazníkom predstavuje možnosti softvéru Active-Listening. Po zverejnení tohto príbehu spoločnosť Google odstránila mediálnu skupinu zo svojej webovej stránky "Partnerský program".
V e-mailovom vyhlásení pre DailyMail.com hovorca spoločnosti Meta uviedol: "Spoločnosť Meta nepoužíva mikrofón vášho telefónu na reklamu a túto skutočnosť už roky zverejňujeme. Obraciame sa na spoločnosť CMG, aby objasnila, že ich program nie je založený na údajoch spoločnosti Meta."
Spoločnosť Amazon odpovedala spoločnosti 404 Media vyhlásením, že jej reklamné oddelenie "nikdy nespolupracovalo so spoločnosťou CMG na tomto programe a ani to neplánuje". Hovorca však dodal, že ak niektorý z marketingových partnerov poruší jej pravidlá, spoločnosť podnikne kroky, a preto je stav vzťahu spoločnosti Amazon so spoločnosťou CMG nejasný.
V prezentácii je podrobne opísaný proces pozostávajúci zo šiestich krokov, ktorý softvér CMG Active-Listening používa na zhromažďovanie hlasových údajov spotrebiteľov prostredníctvom zdanlivo akéhokoľvek zariadenia vybaveného mikrofónom vrátane smartfónu, notebooku alebo domáceho asistenta. Z prezentácie nie je jasné, či softvér Active-Listening odpočúva neustále, alebo len v určitých časoch, keď je aktivovaný mikrofón telefónu, napríklad počas hovoru.
Inzerenti potom tieto poznatky využívajú na zacielenie na "spotrebiteľov na trhu", čo sú ľudia, ktorí aktívne uvažujú o kúpe konkrétneho výrobku alebo služby.
Tento únik je však len poslednou udalosťou vo vlne správ, ktoré naznačujú, že váš telefón vás naozaj počúva a že stránky ako Facebook môžu zarábať na tom, čo hovoríte. Spoločnosť 404 Media prvýkrát odhalila existenciu služby CMG Active-Listening v decembri 2023. O deň neskôr odhalili malú marketingovú spoločnosť s umelou inteligenciou MindSift, ktorá sa v podcaste chválila používaním reproduktorov inteligentných zariadení na cielenie reklamy. Hoci sa to môže zdať prekvapujúce, aktívne počúvanie je úplne legálne, tvrdí spoločnosť CMG v už vymazanom príspevku na blogu z novembra 2023. "Vieme, na čo myslíte. Je to vôbec legálne? Krátka odpoveď znie: áno. Je legálne, aby vás telefóny a zariadenia počúvali," píše sa v príspevku.
CMG je americký mediálny konglomerát so sídlom v Atlante v štáte Georgia. Spoločnosť poskytuje služby v oblasti vysielania, digitálnych médií, reklamy a marketingu a v roku 2022 dosiahla tržby vo výške 22,1 miliardy USD.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies