BRATISLAVA - Žiadne auto nie je imúnne voči nehodám a je bežné, že vozidlá každých pár rokov utrpia menšie alebo väčšie poškodenia. Keď však poznáte počet najazdených kilometrov vozidla, môžete sa dozvedieť veľa o jeho minulosti vrátane toho, koľkokrát mohlo byť poškodené. Z najnovších štatistických údajov vyplýva, že v roku 2021 najazdilo vozidlo na Slovensku do vzniku dopravnej nehody v priemere 120 307 km, v roku 2022 to bolo 139 638 km a v roku 2023 ''len'' 133 837 km.
Žiadne auto nie je imúnne voči nehodám a je bežné, že vozidlá každých pár rokov utrpia menšie alebo väčšie poškodenia. Keď však poznáte počet najazdených kilometrov vozidla, môžete sa dozvedieť veľa o jeho minulosti vrátane toho, koľkokrát mohlo byť poškodené. Spoločnosť carVertical, ktorá poskytuje údaje o automobiloch, s týmto cieľom uskutočnila na Slovensku prieskum s cieľom zistiť, koľko kilometrov zvyčajne najazdí vozidlo, kým sa ocitne v nehode.
Spoločnosť zaoberajúca sa históriou vozidiel merala súvislosť
medzi počtom najazdených kilometrov a nehodovosťou vozidiel v
priebehu rokov 2021 - 2023. Z údajov vyplynulo, že v roku 2021
najazdilo vozidlo na Slovensku do vzniku dopravnej nehody v priemere
120 307 km, v roku 2022 to bolo 139 638 km a v roku 2023 ''len'' 133
837 km.
"Vozidlo s 300 000 kilometrami na tachometri môže mať za sebou viac ako 2 nehody. Za poškodenie sa
však považuje aj drobný náraz alebo škrabanec, preto by si
kupujúci ojazdených vozidiel mali pred kúpou konkrétneho vozidla
zistiť, aké poškodenia vozidlo utrpelo," vysvetľuje Matas
Buzelis, automobilový expert spoločnosti carVertical.
Zatiaľ čo drobné škody by nemali ovplyvniť rozhodnutie o kúpe
konkrétneho vozidla, vážna dopravná nehoda môže znamenať, že
vozidlo malo poškodenú konštrukciu a nemusí byť z hľadiska
prevádzky bezpečné.
V susednom Česku sú štatistiky poškodenia rozdielne. Táto
krajina sa dostala z 201 357 km v roku 2021 na 191 049 km v roku 2023
- to sú však lepšie výsledky ako na Slovensku.
Ako vyplýva zo štúdie, v roku 2023 najazdili slovenské autá do vzniku nehody o 9,2 % menej kilometrov,
ako je priemer krajín Európskej únie. To znamená, že slovenské
autá sa stávajú účastníkmi nehôd oveľa častejšie ako autá
v iných krajinách. Keďže však k poškodeniam stále dochádza,
môže to niektorých nepoctivých predajcov nabádať k tomu, aby
zamaskovali históriu vozidla.
"Kupujúci by nemali o ojazdených vozidlách uvažovať rovnako ako o nových. Každý vodič by chcel,
aby jeho vybrané auto bolo v dobrom stave, ale bohužiaľ tomu tak
nie je vždy. Odhadujeme, že až 52,4 % vozidiel zažilo nejakú nehodu. Kontrola
histórie vozidla by preto mala zohrávať dôležitú úlohu v
procese kúpy vozidla spolu s testovacou jazdou a fyzickou kontrolou
v autorizovanom servise," hovorí Buzelis.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies