Takmer polovica Slovákov minie za vianočné darčeky menej, mnohí vyhľadávajú zľavy

NETKY.SK • 28 November 2023, 20:30 • 2 min
Takmer polovica Slovákov minie za vianočné darčeky menej, mnohí vyhľadávajú zľavy

BRATISLAVA - Až štyridsaťšesť percent Slovákov utratí za vianočné darčeky pre svojich blízkych menej ako v minulosti, dôvodom je zdražovanie. Pätina ľudí preto čaká na zľavy a jeden z desiatich nebude kupovať žiadne darčeky. Na druhej strane, pre dvadsať percent opýtaných vysoká inflácia nehrá žiadnu rolu. Ako ďalej ukázal prieskum pre spoločnosť Home Credit*, najviac - až štvrtina Slovákov, minie za darčeky pre jedeného člena domácnosti menej ako 40 eur. Je tu však aj desať percent takých, ktorí nemajú problém na jedného minúť aj vyše 200 eur. Najčastejšie si ľudia pod stromčekom nájdu oblečenie, nesleduje kozmetika a na treťom mieste sú to knihy. Prevládajú kupujúci, ktorí väčšiu časť darčekov vybavia v e-shopoch a druhú, menšiu časť, v kamenných predajniach. Len v klasických obchodoch nakupuje už iba 13 percent ľudí.

slovakia

left justify in out

Tohtoročné zdražovanie má vplyv aj na nakupovanie darčekov pre svojich blízkych pod vianočný stromček. „Na otázku, aký vplyv bude mať vysoká inflácia na nakupovanie darčekov, odpovedalo až 46 percent opýtaných, že v porovnaní s minulosťou minú menej. Na druhej strane, je tu 20 percent Slovákov, ktorých zdražovanie pri predvianočnom nakupovaní nijako nelimituje. Rovnaký počet respondentov zase čaká na výpredaje, niektorí pre zmenu kúpili darčeky v predstihu, lebo si myslia, že tesne pred sviatkami budú drahšie. Desať percent sa pre zdražovanie rozhodlo darčeky tento rok vôbec nekupovať, “ približuje analytik trhu zo spoločnosti Home Credit Jaroslav Ondrušek.

 

Najčastejším darčekom tohtoročných Vianoc bude oblečenie, ktoré si podľa prieskumu pred spoločnosť Home Credit nájde presná polovica Slovákov. Potom je to kozmetika (43 %), knihy (40 %), drobné darčekové predmety (29 %) a elektronika (20 %). Devätnásť percent dostane hotovosť a mnohí sa budú tešiť aj zo športového vybavenia či darčekových balíčkov (po 17 %). Nasledujú módne doplnky, poukážky, zážitkové vouchre, šperky, hračky dovolenky.

Graf vplyvu inflácie na kupovanie vianočných darčekov a najčastejšie produkty, kupované ako vianočné darčeky.
Graf vplyvu inflácie na kupovanie vianočných darčekov a najčastejšie produkty, kupované ako vianočné darčeky.
Zdroj: Home Credit / STEM/MARK

Darčeky pre jedného najčastejšie za maximálne 40 eur

Ako ďalej ukázali výsledky prieskumu, štvrtina opýtaných (presne 26 %) dá za darčeky pre jedeného člena domácnosti  menej ako 40 eur, ďalších 21 percent minie na jedného dvojnásobok a 17 percent aj trojnásobne viac (do 120 eur). Sú tu však aj takí, čo si dovolia minúť aj oveľa viac.  Dvanásť percent nemá problém kúpiť darčeky pre svojho blízkeho v hodnote od 121 do 200 eur, sedem percent od 201 do 400 eur a tri percentá aj vyše 400 eur. Keď sa pozrieme na to, z čoho to budú Slováci financovať, tak najbežnejšími sú zdroje z výplaty (57 %), úspor (39 %) a prostredníctvom kreditnej karty (13 %). Potom je to úver či nákup na splátky.  

 

„Určite neodporúčame brať si pôžičky na vianočné darčeky a na veci rýchlej spotreby alebo luxusný tovar. Keď si požičiate na vianočný darček, tak radosť z neho je po krátkom čase preč, ale vy potom rok alebo dva splácate pôžičku. Je dôležité, aby boli ľudia na seba prísni a pôžičku si brali naozaj len vtedy, keď na ňu budú mať a aby si, najmä v dnešnej dobe vyberali tzv. flexibilnú pôžičku. Tam si môžete v priebehu splácania meniť výšku splátky. To znamená, keď máte dostatok peňazí, tak splácate väčšiu čiastku a tým pôžičku rýchlejšie zaplatíte a ušetríte. A keď sa niečo stane a vy nemôžete plnohodnotne splácať, tak si splátku sami na čas znížite,“ radí ombudsman Home Creditu Miroslav Zborovský.

ilustračná foto
ilustračná foto
Zdroj: SME

Nákupy e-shopoch aj kamenných predajniach, často v zľavách

Pri pohľade na to, kde ľudia darčeky nakupujú, sa ukazuje, že štyria z desiatich väčšiu časť darčekov kúpia v e-shopoch a druhú, menšiu časť, v kamenných predajniach. Opačnú preferenciu v takomto kombinovanom nakupovaní má 27 percent respondentov. Výlučne v klasických obchodoch nakupuje už len 13 percent ľudí a iba na internete 6 percent.

         
To, že sú Slováci citliví na rast cien tovarov a služieb, odzrkadľuje aj ich pomerne časté vyhľadávanie zliav a výpredajov. Dvaja z desiatich nakupujú vianočné darčeky jedine v zľavách a viac ako 80 percent takto aspoň ich časť. Veľkú väčšinu darčekov ľudia hodlajú nakúpiť na Slovensku, len 12 percent v zahraničí. V takom prípade je to najčastejšie Rakúsko (43 %), nasleduje Česká republika a Poľsko (po 31 %), potom Nemecko a Maďarsko.

Nie je ničím výnimočným, že takmer 90 percent Slovákov bude tráviť Vianoce doma, viac ako 20 percent bude u známych či príbuzných a len pár percent na horách či niekde v teple pri mori.    

Graf úlohy zliav pri vianočných nákupoch a graf miesta trávenia vianočných sviatkov.
Graf úlohy zliav pri vianočných nákupoch a graf miesta trávenia vianočných sviatkov.
Zdroj: Home Credit / STEM/MARK

Zdroj: Home Credit / STEM/MARK, Foto: AhojMama (ilustračná foto)

twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Marek Nemček

Mám cez 29 rokov a študoval som žurnalistiku na UKF v Nitre. Pre Netky pracujem od apríla 2023, a snažím sa prinášať aktuality z domáceho i zahraničného spravodajstva. Medzi moje najväčšie vášne a záľuby patrí hudba, obzvlášť tá z 90. rokov, keďže som typické '90s baby'. Knihy nečítam, radšej uprednostňujem filmy, a to taktiež staršie, žiadne nové blockbustery. Popri aktualitách z domova/zahraničia taktiež rád 'rýpem' do noviniek z vedy a techniky či histórie, takže aj v týchto témach som celkom doma.

Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies