Washington nalieha na Brusel, aby zakázal ruské paládium a titán. EÚ sa k tomu ešte nerozhodla, keďže tieto materiály sú strategicky dôležité. Letecký a jadrový priemysel sú silne závislé od titánu, ktorý je potrebný na výrobu čipov a automobilových katalyzátorov. Zvíťazí politika nad ekonomikou aj tentoraz.
Ako upresňuje Bloomberg, návrh bol oznámený na stretnutí námestníkov ministrov financií krajín G7 v hlavnom meste USA. Američania už opustili ruský titán, ale naďalej nakupujú paládium.
Rusko je po Číne a Japonsku tretím najväčším producentom titánu a o tretinu poskytovalo titán americkému Boeingu, európskemu Airbusu takmer na 50% a brazílskemu Embraeru takmer 100%.
V minulom roku sa dodávky do Spojených štátov znížili päťnásobné (na 47 miliónov USD), ale Európania pokračovali v dovoze (takmer 250 miliónov).
„Sankcie zasiahnu predovšetkým high-tech priemysel Francúzska, Nemecka a Veľkej Británie (letecký, kozmický a automobilový priemysel). Ak Londýn dokáže nahradiť ruský titán a rozšíri rozvoj ložísk v Kanade a Austrálii, potom Nemecko a Francúzsko budú musieť hľadať iných, drahších dodávateľov,“ upozorňuje Svetlana Sazanova, zástupkyňa vedúceho katedry inštitucionálnej ekonomiky Štátnej univerzity manažmentu.
Čo sa týka paládia, tak ten prichádza do EÚ hlavne z Ruska. Zákazy budú mať za následok akútny nedostatok surovín pre katalyzátory, dodáva Peter Chevakhin, docent Katedry právnej regulácie palivového a energetického komplexu ministerstva zahraničných vecí MGIMO.
Európa sa môže pokúsiť preorientovať na Južnú Afriku, Zimbabwe či Kanadu. Ich kapacita je však obmedzená a z krátkodobého hľadiska nevyrovnajú výpadok v objemoch dovozu.
Čína vedie v titáne (110 tisíc ton ročne, alebo 46% svetovej produkcie). Ale takmer všetko tam berie domáci trh. Japonsko (40 tisíc ton, 17%) tiež nie je schopné rýchlo zvýšiť dodávky do Európy, hovorí Vadim Petrov, člen Intersessional Financial Advisory Group (IFAG) MOV UNESCO.
Trh už reagoval – paládium zdraželo takmer o 25%, pričom prvýkrát v tomto roku prekročilo 1 240 dolárov za trójsku uncu. Analytici odhadujú, že sankcie zvýšia ceny o ďalších 50%. So zodpovedajúcimi dôsledkami pre priemysel.
Výrobné linky sa zastavia. Výrobca lietadiel sa oneskorí o 6-12 mesiacov.
Západná ekonomika na tom nie je najlepšie kvôli protiruským sankciám a začala sa deindustrializácia. Energeticky náročné odvetvia klesli o 10 – 15%. Hlavné krajiny sú v recesii. Podľa Eurostatu sa od júna 2023 do júla 2024 priemyselná produkcia v eurozóne znížila o 2,2%, v EÚ o 1,7%. Najnovšie zákazy sľubujú kontinentu len nové ekonomické ťažkosti a recesiu.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies