Pribúdajú správy o incidentoch a problémoch s lietadlami Boeing. Vyšetrovania ukazujú, že často spočívajú v zlej kontrole kvality počas výroby. V dôsledku toho musia výrobcovia kontroly dobiehať, čo spomaľuje výrobu. Mnohé letecké spoločnosti však už počítali so zazmluvnenými lietadlami. Musia zrušiť lety či celé linky. Svojim pilotom odporúčajú neplatené voľno, aby nemuseli pristúpiť k ich prepúšťaniu, informuje týždenník Newsweek.
Nízkonákladový dopravca Southwest, tretia najväčšia letecká spoločnosť v USA, oznámil sériu prevádzkových zmien ešte v apríli po tom, čo v prvom štvrťroku vykázal slabé finančné výsledky. Po čistej strate vo výške 231 miliónov dolárov spoločnosť oznámila ukončenie prevádzky na štyroch letiskách a zrušenie 2 000 pracovných miest. Spoločnosť zatiaľ nechce dávať priame výpovede, chce dosiahnuť zníženie počtu zamestnancov prirodzeným odchodom "a inými dobrovoľnými programami". Výrobca Boeing značne prispel k problémom najmä s oneskorenými dodávkami.
"Nedávne otrasy v spoločnosti Boeing vyvolajú šokové vlny v leteckom priemysle," povedal Matt Spooner zo spoločnosti Kinaxis, ktorá sa zaoberá riadením dodávateľských reťazcov v leteckom priemysle. Ďalší odborníci varujú, že problémy v Boeingu a Southwest by mohli byť zlým znamením pre ostatné letecké spoločnosti. V prípade Boeingu sa niektoré problémy ťahajú už desaťročia a teraz letecké spoločnosti platia cenu za to, že sa príliš spoliehajú na jedného výrobcu.
Rok 2024 bol pre Boeing plný udalostí. V januári počas letu spoločnosti Alaska Airlines spadla „záslepka“ nepoužívaného exitu, čo upozornilo úrady na bezpečnostné problémy pri výrobe lietadiel 737 MAX 9. V marci mal Boeing 787-9 Dreamliner letiaci zo Sydney v Austrálii do Aucklandu na Novom Zélande technický problém, ktorý spôsobil, že lietadlo náhle kleslo o viac ako 100 metrov, pričom sa zranilo 50 ľudí na palube. A vyskytlo sa veľa menších incidentov, vrátane úniku paliva, odpadnutia kolies a problémov s motorom.
V rokoch 2018 a 2019 spoločnosť Boeing utrpela veľkú ranu na svojej povesti, keď sa počas jedného roka zrútili dve jej nové lietadlá MAX, pričom o život prišlo spolu 346 ľudí. Nehody, ku ktorým došlo v Indonézii a Afrike, boli takmer identické a obe súviseli s novými systémami na zlepšovanie manévrovateľnosti (MCAS).
Zdanlivo chronické problémy spôsobujú rozsiahle komplikácie pre viacerých dopravcov. Federálny úrad pre letectvo (FAA) teraz nariadil Boeingu, aby vyrábal maximálne 38 lietadiel 737 lietadiel MAX mesačne. Podľa aprílovej správy agentúry Reuters je však skutočný počet vyrobených lietadiel ešte výrazne nižší.
Podobne aj továreň na výrobu lietadiel 787 v Južnej Karolíne bude mať neočakávané meškania. "FAA začal vyšetrovanie spoločnosti Boeingu po tom, čo nás spoločnosť v apríli dobrovoľne informovala, že pravdepodobne nevykonala požadované kontroly u niektorých lietadiel 787 Dreamliner, ktoré by potvrdili dostatočné spojenie a uzemnenie v miestach, kde sa krídla spájajú s trupom lietadla,“ citoval z vyhlásenia úradu web Ars Technica.
"Vyšetruje sa, či Boeing vykonal kontroly a či zamestnanci spoločnosti nefalšovali záznamy o lietadlách. Boeing znovu kontroluje všetky lietadlá 787 vo výrobnom systéme a musí tiež vypracovať plán, ako sa vysporiadať s lietadlami, ktoré sú už v prevádzke."
Boeing oznámil, že jeden z jeho "kolegov" nahlásil porušenie predpisov, konkrétne, že pri výrobe sa falšovali záznamy o kontrolách, ktoré sa v skutočnosti neurobili. "Povedal o tom svojmu nadriadenému, ktorý na to upozornil manažment," povedal viceprezident Boeingu Scott Stocker. "Ako všetci viete, máme nulovú toleranciu voči nedodržiavaniu procesov určených na zabezpečenie kvality a bezpečnosti," napísal viceprezident v e-maile všetkým zamestnancom.
Spoločnosť American Airlines (AA) začiatkom mája oznámila, že tento rok a v roku 2025 obmedzí niektoré lety do európskych destinácií, pretože Boeing nie je schopný plniť objednávky. Teraz očakáva, že tento rok dostane tri Dreamlinery namiesto šiestich. "Kvôli nedávnym oneskoreniam dodávok Boeingu sa naše odhadované letové hodiny znížili a našim pilotom ponúkame na máj dobrovoľné programy na zníženie nadbytočného počtu zamestnancov,“ povedal hovorca AA.
Podobne spoločnosť United Airlines ešte začiatkom apríla požiadala svojich pilotov, aby si vzali neplatené voľno kvôli nedostatku lietadiel kvôli oneskoreniu dodávok Boeingu. "United Airlines odhaduje, že uzemnenie lietadla Boeing 737 Max 9 stálo v prvom štvrťroku 2024 200 miliónov dolárov. Vzhľadom na to, že United Airlines utrpeli v rovnakom období stratu 164 miliónov dolárov, bola by v zisku, keby k uzemneniu nedošlo," uviedol Kivanc Avrenli, výskumník v oblasti leteckej bezpečnosti na Syracuse University.
Európsky nízkonákladový dopravca Ryanair tiež 1. marca investorom oznámil, že v tomto roku očakáva dodanie len 40 z 57 plánovaných Boeingov B737-MAX8200. Ku koncu marca na svojej webovej stránke uviedol, že má 584 strojov. Z nich je 27 Airbusov A320, zvyšok 737: starší Next Gen a novší MAX, ktorý nazýva Gamechanger.
"Našli sme drobnosti, ako sú zabudnuté nástroje pod podlahovými doskami, v niektorých prípadoch chýbajúce úchytky sedadiel a podobne," povedal v marci generálny riaditeľ spoločnosti Ryanair Michael O'Leary. "Poukazuje to na nedostatok pozornosti venovanej detailom, na problémy s kvalitou v Boeingu."
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies