BRATISLAVA- Môže to znieť ako konšpiračná teória, ale sociálne siete a rôzne správy na nich ovplyvňujú naše podvedomie. Nie je to však nevyhnutne úmyselné alebo zlé.
Všetky platformy sociálnych sieti sú kombináciou voľne dostupných a necenzurovaných informácií ich sila vás môže zasiahnuť bez toho, aby ste si to uvedomovali.
Poďme sa pozrieť nato, ako sociálne médiá manipulujú s vami a vašimi názormi. Pravdepodobne sledujete účet na Instagram, ktorý má 30 000 skladovateľov viac ako účet, ktorý má len 300? S väčšou pravdepodobnosťou kliknete na odkaz na Twitteri, ktorý má 58.000 likes viac ako na ten čo má 58 likes? Sociálny dôkaz je faktor, ktorý ovplyvňuje vaše rozhodnutia, a na sociálnych sieťach ktoré nemusia byť pravdivé.Podľa nedávnej štúdie Pew Research Center, až dve tretiny odkazov zdieľaných na Twitteri zdieľajú roboty. Inými slovami, roboty zdieľali dvakrát viac odkazov ako skutoční ľudia s klávesnicami.
Dokonca aj po viacerých čistkách, Instagram môže mať ešte 95 miliónov falošných ( robotických )účtov, čo je 10 percent z jeho celkovej užívateľskej základne.
S toľkými falošnými Instagramovými účtami, viete rýchlo získať popularitu a pozornosť aj keď ste úplne bežný človek. To znie ako nie veľký problém, že niekto chce popularitu nie ? Ale v prípade vážnych tém, ako je politika alebo náboženstvo, trendy v sociálnych médiách poháňané falošnými účtami môžu mať skutočný vplyv. Od ovplyvňovania názorov voličov k šíreniu nebezpečných mýtov o zdraví. Robotické profily na sociálnych sieťach spôsobujú aj veľa problémov a môžu ovplyvňovať vaše rozhodovanie a zdravý úsudok.
Instagram mení náš pohlaď na krásu. To čo je in alebo nie je väčšinou definované módnym priemyslom .Instagram však odovzdal túto moc do rúk bežným mužom a ženám, čo im umožnilo zdieľať to, čo považujú za krásne. Teoreticky by to malo viesť k farebnejšiemu, realistickejšiemu zobrazeniu krásy, dávajúc ľuďom rôznych rás, tvarov a veľkostí rovnaký podiel pozornosti. A aby sme boli spravodliví, mnohí využívajú platformu na zmenu nášho vnímania nedokonalých koží a nie celkom modelovaných tiel. Ale pre väčšinu žien, Instagram je zdrojom úzkosti a tlaku, rovnako ako lesklé časopisy kedysi. Ako uviedla organizácia Women in the World, v roku 2015 Dove vyhľadalo viac ako 1 000 žien, pričom uviedla, že 25% uviedlo, že sociálne médiá ovplyvnili ich predstavu o kráse, a 78% cítilo, že sociálne médiá nezobrazujú ženy realisticky. Pokiaľ aplikácie určené na vymazanie akné alebo na pridanie tehličiek na brucho budú mať stále viac, ako milióny stiahnutí, ideál krásy podľa Instagramu bude pozostávať z faux fitness a digitálne vylepšenej pleti. A či sa vám to páči alebo nie, tie stále dokonalé tváre pravdepodobne ovplyvnia to, čo cítite.
Instagramové fotky z ciest vytvarajú veľa krát nereálne očakavania. S 385 miliónmi príspevkov označených #travel, Instagram je miesto, kde ľudia idú na výlet inšpirácie a plánovanie. Je to miesto, kde sa budete pozerať pri západe slnka pred vašou dovolenkou na Bali a pri plánovaní výletu do Prahy nasiaknuť nejakú gotickú náladu. Okrem toho, mnohé z týchto fotografií nevyzerajú ako realita. V štúdii Allianz Global Assistance v roku 2018 priznalo 36 percent uživatelov, že sa pokúsili oklamať svojich sledovatelov postnutím nereálnych cestovných fotografií. Či už je to pre priateľov, aby žiarlili, alebo, aby súťažili s inými cestovatelmi ľudia na sociálnych médiách sa snažia, aby ich cesty vyzerali lepšie ako reálne sú.Je iróniou, že viac ako polovica uživatelov uviedla, že pracovné miesta na sociálnych médiách ovplyvňujú ich možnosti cestovania, a 86 percent všetkých respondentov bez ohľadu na vek stále dôveruje fotografiám, ktoré majú ich priatelia a rodina. Takže ak si vyberiete svoj ďalší cieľ cesty na základe toho, ako dobre to vyzerá na Instagrame, môžete byť v sklamaní. Pretože niekedy sú námestia v Ríme zaplnené turistami a pláže Srí Lanky budú posiate odpadkami - zatiaľ čo sociálne médiá vás budú presviedčať, aby ste nečakali nič menej ako dokonalosť.
Dokážete sa vyhnúť manipulácií od sociálnych sieti ?
To, čo vidíte vo svojich sociálnych médiách, bude mať vplyv na to, čo máte na mysli, najmä ak ste na nejakej úrovni radi, že ste oklamaní. Vzhľadom k tomu, poďme si to zhrnúť : je to príjemné myslieť si, že každý s vami súhlasí v rozporuplnom probléme, alebo že niekde na svete sú pláže s perfektnými pixelmi, na ktorých môžete chodiť. Ale ak chcete uniknúť sladkému podvodu, prvým krokom je priznať, že sa to deje. Potom, aby ste sa pokúsili vymaniť sa z vašej informačnej bubliny, spýtajte sa na čísla, ktoré vidíte online, skontrolujte citácie a vyhľadajte realistické fotografie miest, ktoré chcete navštíviť. Inými slovami, neverte všetkému, čo čítate online.
Mohli by ste vymazať celú svoju prítomnosť v sociálnych médiách - čo je radikálny krok, s ohľadom na to, koľko všetkého od hľadania zamestnania až po priateľstvá je viazané na sociálne siete. Príležitostné detoxikácie sociálnych médií sú však rozumnejší spôsob, ako zostať zakotvený v realite. Naučte sa žiť v reálnom svete viac ako v tom virtuálnom a možno budete prekvapený keď zistíte že vám tá “perfektná instagramová bublina nebude chýbať“.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies