BRATISLAVA - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) za posledný rok intenzívne pracovali na modernizácii železničných tratí po celom Slovensku. Vďaka úsiliu zamestnancov ŽSR sa podarilo znížiť počet úsekov s obmedzenou rýchlosťou o polovicu, čo prinieslo výrazne plynulejšiu prevádzku na tratiach.
Ministerstvo dopravy SR v roku 2024 zvýšilo rozpočet Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktorý bol určený na riešenie zanedbanej údržby. Tieto finančné prostriedky umožnili ŽSR odstrániť najčastejšie problémy infraštruktúry železníc a železničných stavieb. Medzi vyriešené problémy patrili defektoskopické chyby, zlý technický stav a opotrebovanie výhybiek, poruchy na priecestiach, poškodené mostnice, nesprávny rozchod koľají, smerové a výškové odchýlky a chyby na mostoch.
Tieto kroky významne prispeli k zvýšeniu bezpečnosti, plynulosti dopravy a komfortu pre cestujúcich. „Som veľmi hrdý na to, že sa nám podaril tento významný úspech. Odstrániť takmer 50 percent prechodných obmedzení traťových rýchlostí je naozaj historický krok vpred. Usilujeme sa čo najefektívnejšie využívať dostupné zdroje a financie, a teší ma, že na konci roka sa môžeme s cestujúcimi podeliť o takúto pozitívnu správu,“ vyhlásil Alexander Sako, generálny riaditeľ ŽSR.
Jedným z kľúčových faktorov, ktorý prispieva k rýchlejšiemu riešeniu problémov infraštruktúry, je možnosť využívania stálej zásoby materiálov zo skladov. Vďaka efektívnemu rozpočtovému plánovaniu sa podarilo vytvoriť zásobu najčastejšie používaných súčiastok na výhybky, ktoré sú pripravené na okamžité použitie, čím sa minimalizuje čas potrebný na opravy.
Železnice SR plánujú v budúcom roku pokračovať v tomto pozitívnom trende, keďže Ministerstvo dopravy SR schválilo ďalšie zvýšenie rozpočtu na odloženú údržbu. V prvom štvrťroku sa začne výrub vegetácie na tratiach Štúrovo – štátna hranica s Maďarskom a Komárno – Nové Zámky, čo prispeje k lepšej viditeľnosti a bezpečnosti. Plánuje sa aj celoslovenská brúsna kampaň, ktorá zlepší stav koľají a predíde vzniku nepredvídateľných obmedzení.
Okrem údržby sa Železnice SR zamerajú aj na znižovanie investičného dlhu. V roku 2025 sa plánuje pokračovať v existujúcich projektoch a začať nové iniciatívy. Do modernizácie železničnej infraštruktúry plánujú investovať približne 652 miliónov eur, ktoré pochádzajú z eurofondowev a vlastných zdrojov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies