BRATISLAVA - Výrobcovia áut budú musieť preukázať, že batérie použité v elektromobiloch a hybridných vozidlách dokážu dlhšie obdobie udržať vyššiu kapacitu.
Európska únia (EÚ), USA a Čína chcú pre výrobcov elektromobilov a hybridov stanoviť minimálnu životnosť batérií používanú v ich vozidlách. Na tom sa v princípe dohodli na Svetovom fóre Európskej hospodárskej komisie Organizácie Spojených národov (UNECE) pre harmonizáciu predpisov o vozidlách v Ženeve.
Návrh presného znenia záväzného pravidla sa ešte musia schváliť v marci 2022. Krajiny, ktoré s ním budú súhlasiť, budú musieť nariadenie zapracovať do domácej legislatívy. Pravidlo by mohlo začať platiť už v roku 2023.
Podľa návrhu by výrobcovia áut museli preukázať, že baterky v ich elektromobiloch a hybridoch počas stanoveného obdobia alebo prejdených kilometroch nestratia príliš veľa zo svojej kapacity.
Po 5 rokoch alebo 100-tisíc prejdených kilometroch by mali stratiť menej ako 20 % kapacity, respektíve menej ako 30 % po 8 rokoch alebo 160-tisíc kilometroch. "To by zabránilo používaniu kvalitatívne slabých batérií," uviedla UNECE.
Ide o prvú medzinárodnú reguláciu, týkajúcu sa životnosti batérií. Návrh okrem EÚ, USA a Číny podporujú aj Japonsko, Kanada, Južná Kórea a Veľká Británia.
Podľa údajov UNECE sa v minulom roku predali viac než 3 milióny elektromobilov a hybridov. V Európe predstavuje trhový podiel elektrifikovaných modelov 10 %.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies