BRATISLAVA - Tiež vás často trápi, že akonáhle otvoríte jedálny lístok v reštaurácii, neviete sa rýchlo rozhodnúť, čo si dáte? Rovnako tak, keď pred vás dá niekto rozsiahly zoznam piesní, čo si môžete nechať zahrať? Potom vedzte, že v tom nie ste sami. Podľa odborníkov sa jedná o tzv. zahltenie možnosťami, kedy sa mozog nie je schopný rozhodnúť.
Štúdia vykonaná v Kalifornii pred takmer 20 rokmi tento efekt pekne ilustruje. V jej rámci vedci pripravili v obchode stôl s ponukou vzoriek džemov pre zákazníkov. Niekedy bolo na stole 24 vzoriek, inokedy len šesť.
Keď bol stôl zaplnený 24 vzorkami, boli ľudia ochotnejší ich ochutnať, ale zároveň boli menej náchylní si niektorý z ponúkaných džemov kúpiť. Keď bolo na stole len šesť džemov, zákazníci viac váhali, či sa u neho zastaviť. Ale ak to urobili, potom s desaťnásobne vyššou pravdepodobnosťou nejaký džem kúpili oproti zákazníkom pri plnom stole vzoriek.
Prečo sa tak deje, odhalil najnovší výskum švédskych vedcov. V rámci štúdie dali dobrovoľníkom na výber obrázky malebnej krajiny, ktoré si mohli nechať vytlačiť na nejaký predmet - napríklad hrnček. Každý účastník dostal na výber zo série obrázkov, ktoré obsahovali 6, 12 alebo 24 snímok. Počas rozhodovania im vedci snímali mozgovú aktivitu s pomocou funkčnej magnetickej rezonancie (fMRI).
Ideálny počet možností k výberu sa pohybuje niekde medzi ôsmimi a pätnástimi, a to na základe subjektívne vnímanej hodnoty odmeny, nemožného zváženia všetkých možností a individuálnych vlastností jednotlivca.
Z ich zistení pritom vyplynulo, že s tým, ako sa zvyšuje počet možností, zvyšuje sa aj potenciálny odmena - ale v istom bode sa jej príťažlivosť zníži nutnosťou zvýšiť úsilie pri výbere.
"Chápeme to tak, že najlepšia možnosť z dvanástich je pravdepodobne dosť dobrá a výber z 24 už nebude tak veľkým vylepšením," vysvetľuje Colin Camerer, profesor behaviorálnej ekonomiky na Kalifornskom technologickom inštitúte. A zároveň sa zvýši množstvo snahy, ktoré budeme musieť vyvinúť na zvážení všetkých možností.
Inými slovami duševné úsilie a potenciálna odmena sa musia dostať do bodu, kedy odmena nie je príliš nízka a snaha o jej výber nie je príliš vysoká. Dvanástka však podľa Camerera nie je žiadnym magickým číslom pre ľudské rozhodovanie.
Podľa jeho odhadov sa ideálny počet možností k výberu pohybuje niekde medzi ôsmimi a pätnástimi, a to na základe subjektívne vnímanej hodnoty odmeny, nemožného zváženia všetkých možností a individuálnych vlastností jednotlivca.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies