Štúdia z Floridskej štátnej univerzity zistila, že dospelé ženy majú tendenciu ohovárať iné ženy – vedome aj nevedome – aby v porovnaní s nimi vyzerali lepšie. Autorka štúdie Tania Reynoldsová zistila, že ženy majú tendenciu šíriť klebety o iných ženách, ktoré zdanlivo predstavovali hrozbu – aj keď išlo o niečo také neškodné ako byť pekná alebo provokatívne sa obliekať.
Všetci tvrdíme, že to nenávidíme, všetci hovoríme, že tým opovrhujeme. Ale robíme to naozaj všetci. Prečo sú klebety také lákavé?
Ľudia ohovárajú, aby sa spojili so svojimi rovesníkmi , aby sa zabavili , vymieňali si informácie a vybili emócie. A hoci slovo „klebety“ nesie negatívnu konotáciu, tá istá štúdia z roku 2019 zistila, že klebety sú väčšinou neutrálne.
Ženy sú vo všeobecnosti emocionálne inteligentnejšie a empatickejšie pohlavie. To znamená, že sú lepšie v rozpoznávaní a vyjadrovaní svojich pocitov. Klebety môžu byť spôsobom, ako spracovať svoje emócie a získať podporu od ostatných. Keď niekto prežíva ťažké obdobie, môže byť pre neho úľavou hovoriť o tom s niekým, kto ho pochopí.
Mnohé ženy sa snažia vyhýbať priamym konfliktom. To môže byť spôsobené tým, že spoločnosť od nich očakáva, že budú milé a nekonfliktné. Namiesto toho, aby riešili problémy priamo, môžu ženy používať klebety ako spôsob, ako vyjadriť svoje frustrácie a nespokojnosť nepriamo. Je to ako keď sa niekto sťažuje na kolegu za jeho chrbtom namiesto toho, aby mu to povedal do očí.
Pre niektoré ženy môže byť ohováranie jednoducho zábavné. Diskutovanie o životoch iných ľudí môže byť vzrušujúce a poskytovať emocionálne uspokojenie. Klebety môžu byť zdrojom smiechu a zábavy, najmä keď sú príbehy dramatické alebo nečakané. Keď nemáte čo ponúknuť, vnášate do rozhovoru šťavnaté detaily života niekoho iného a takmer každý človek pri stole podľahne pokušeniu.
Ohováranie môže slúžiť na potvrdenie vlastných názorov a presvedčení. Keď ženy zdieľajú negatívne informácie o niekom inom, môžu tým posilniť svoje vlastné postoje a názory. Ak žena verí, že niekto je nespoľahlivý alebo nečestný, môže šíriť tieto názory medzi ostatnými, aby získala podporu a potvrdenie svojich presvedčení.
Štúdia z Floridskej štátnej univerzity zistila, že dospelé ženy majú tendenciu ohovárať iné ženy – vedome aj nevedome – aby v porovnaní s nimi vyzerali lepšie. Autorka štúdie Tania Reynoldsová zistila, že ženy majú tendenciu šíriť klebety o iných ženách, ktoré zdanlivo predstavovali hrozbu – aj keď išlo o niečo také neškodné ako byť pekná alebo provokatívne sa obliekať.
Toto správanie sa však neobmedzuje len na sociálne prostredie a milostné trojuholníky. V skutočnosti môže záľuba žien v ohováraní pôsobiť najzákernejšie na pracovisku. Môže to byť taktika na oslabenie konkurencie a získanie výhody. Napríklad v pracovnom prostredí môže žena šíriť negatívne informácie o svojej kolegyni, aby ju diskreditovala a zvýšila svoje šance na povýšenie alebo uznanie.
Mali by ste vedieť, že nie všetky klebety sú zlé, ale každé ohováranie je klebeta. Ohováranie je, keď šírite nepotvrdenú negatívnu správu alebo informácie o niekom bez toho, aby ste priložili akýkoľvek dôkaz pravdy. Áno, je to ekvivalentné klamstvu.
Ženy s nízkym sebavedomím môžu ohovárať, aby sa cítili lepšie o sebe. Znižovanie iných ľudí im môže dočasne zvýšiť pocit vlastnej hodnoty. Keď žena kritizuje alebo znevažuje iných, môže sa cítiť nad nimi nadradená, čo jej môže poskytnúť krátkodobý pocit uspokojenia a sebadôvery.
Výskum ukázal, že ľudia, ktorí trávia veľkú časť svojej každodennej konverzácie rozprávaním o životoch iných, najmä o osobných detailoch alebo negatívnych aspektoch života iných, v skutočnosti trpia nízkou sebaúctou. Čerpajú potvrdenie pre seba z biedy iných. Takže keď zdieľajú informácie o iných, ktorým sa v ich živote nedarí, potvrdzujú si, že ich život je oveľa lepší.
Ak niekto nedokáže prestať kritizovať svojich rovesníkov , je to dobré znamenie, že sú hyperkritickí aj voči sebe. Čím láskavejší budete k sebe, tým láskavejší budete k ostatným. Ide to oboma smermi. Namiesto spochybňovania svojich vlastných činov sa ľudia spoliehajú na klebety ako na formu sebapotvrdenia.
Ohováranie môže byť poháňané bojom o identitu, pretože umožňuje jednotlivcom porovnávať sa s ostatnými a získať pocit nadradenosti alebo uznania. Zapojením sa do klebiet sa jednotlivci môžu snažiť dištancovať sa od vlastností alebo správania, ktoré považujú za nežiaduce u druhých, a opätovne potvrdiť svoju vlastnú identitu a hodnoty.
Žiarlivosť často podnecuje klebety, pretože poskytuje spôsob, ako vyjadriť odpor alebo frustráciu voči tým, o ktorých si myslíme, že majú to, po čom túžime. Ohováraním o jednotlivcoch, ktorí vyvolávajú žiarlivosť, sa môžeme pokúsiť pošpiniť ich povesť a vyrovnať podmienky v našej mysli.
Ohováranie o úspechoch alebo majetku iných môže tiež slúžiť ako mechanizmus zvládania na zmiernenie pocitov nedostatočnosti alebo menejcennosti . Zapájanie sa do klebiet o tých, ktorým závidíme, môže poskytnúť pocit dočasného uspokojenia alebo nadradenosti, čo ponúka spôsob, ako nepriamo čeliť našej vlastnej žiarlivosti.
Ľudia potrebujú istotu a uistenie, aby sa dovolávali konceptu dôvery, niečoho, čo ľuďom umožňuje byť otvorení a autentickí. Chcú uistenie, pretože pomáha zmierniť pochybnosti a neistotu a poskytuje pocit potvrdenia a útechy v neistých situáciách.
Uistenie podporuje pocit dôvery a stability, zvyšuje sebadôveru a umožňuje jednotlivcom zvládať výzvy s väčším pocitom mieru a odolnosti
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies