NEW YORK - Po zverejnení predbežnej správy od odborníkov, ktorí skúmali čierne skrinky z havarovaného etiópskeho lietadla sú okolnosti nehody jasnejšie.
Podľa doteraz dostupných údajov a zistení by za haváriou boeingu 737 MAX 8 mohol byť senzor zaznamenávajúci výšku lietadla, ktorý krátko po štarte začal pilotom vysielať chybné údaje. Experti zároveň povedali, že na základe údajov z čiernych skriniek možno potvrdiť, že piloti lietadla tesne pred zrútením niekoľkokrát po sebe vykonali špeciálne postupy odporučené spoločnosťou Boeing, aby dostali stroj pod kontrolu a havárii zabránili. Žiaľ, tieto odporúčania nefungovali, a tak sa do poľa neďaleko etiópskeho hlavného mesta Addis Abeba zrútilo lietadlo so 157 ľuďmi vrátane štyroch Slovákov na palube.
Etiópske vyšetrovanie potvrdilo podozrenia týkajúce sa elektronického systému stabilizácie lietadiel, známeho ako MCAS. Ten zapríčinil zapnutie autopilota, ktorý začal nos lietadla automaticky tlačiť smerom k zemi. Z vyšetrovania teda vyplýva, že lietadlo samovoľne prešlo do strmhlavého letu. Podobné závery sú aj z havárie Boeingu 737 MAX 8 indonézskej spoločnosti Lion Air z vlaňajšieho októbra, keď pri páde do Jávskeho mora zahynulo všetkých 189 ľudí na palube.
Americká spoločnosť Boeing sa v reakcii na tieto zistenia vyjadrila, že podnikne "úplne všetky" potrebné bezpečnostné opatrenia, aby zaistila spôsobilosť svojich lietadiel. "Pozorne preskúmame... predbežnú správu a podnikneme úplne všetky dodatočné kroky potrebné na zvýšenie bezpečnosti našich lietadiel," píše vo vyhlásení šéf oddelenia Boeingu pre komerčné lietadlá Kevin McAllister.
Americký letecký gigant teraz okrem žaloby od pozostalých obetí čelí veľkému celospoločenskému tlaku a snaží sa presvedčiť klientov, že im možno dôverovať. V situácii, kedy sa v priebehu piatich mesiacov za podobných okolností zrútili dve ich lietadlá toho istého typu, to však bude náročné.
Spoločnosť Boeing sa chce momentálne venovať vylepšovaniu softvéru pre automatický systém, ktorého úlohou je zabrániť strate vztlaku. Americké regulačné úrady tento týždeň požadovali aj ďalšie zlepšenia navrhovaného riešenia, až potom budú stroje posudzovať. Následne, až keď ho skontrolujú aj letecké úrady, bude môcť byť lietadlo uvedené do komerčnej prevádzky.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies