BRATISLAVA – Po dlhšej dobe sa opäť vraciame k vývoju automobilových značiek. Čo tak prejsť na dobre známu značku, ktorej materská spoločnosť sa nachádza v meste Mladá Boleslav v susednej Českej republike?
História loga dobre známej Škody sa začala písať ešte za čias Rakúsko-Uhorska. Koncom roku 1895 sa dvaja Václavovia Laurin a Klement, ako vášniví cyklisti rozhodli spojiť svoje sily pre budovanie novej značky bicyklov.
For all of those taking part in Movember, here's some inspiration for you from our founders, Laurin & Klement. pic.twitter.com/Eenq92sVGZ
— ŠKODA UK (@SKODAUK) November 1, 2016
Vtedajšia situácia v krajine bola výrazne odlišná od tej dnešnej. Slováci ani Česi nemali vlastné štáty, aj keď sa od Uhrov (Maďarov) a Rakúšanov viditeľne líšili. Preto bola v tomto období väčšina Čechov zarytými patriotmi. Aj to viedlo Laurina a Klementa k tomu, aby svoje bicykle predávali pod značkou "Slavia". Obchody išli dobre, a tak sa rozhodli pokročiť k výrobe benzínových motorov.
@RDBonillaA Slavia(Laurin&Klement BZ)ca.1903 De lujo brother👍👌✌👊 pic.twitter.com/clTcMm0P9k
— manumedina (@JuanovoI) January 4, 2017
Veľký boom pohltil aj Laurina a Klementa. Od bicyklov prešli k výrobe motoriek. Dokonca sa im podarilo vyhrať aj niekoľko pretekov. Začiatkom 20. storočia však priemysel pohltila výroba jedného fenoménu – auta. A neminulo to ani ich spoločnosť. Tej však ešte predtým zmenili názov na L&K (Laurin and Klement).
Z histórie vieme, že prvá polovica 20. storočia bola poznačená do veľkej miery svetovými vojnami. Museli sa jej prispôsobiť všetky odvetvia výroby. L&K preto svoje prvé autá vyrábali špeciálne pre armádu. Navyše sa nepodieľali len na výrobe automobilov. Táto značka sa objavovala aj v ťažkom priemysle pri výrobe lietadiel, autobusov, nákladných áut či poľnohospodárskych strojov. Ekonomická situácia nebola v tej dobe optimálna, navyše L&K nebola jediná spoločnosť, ktorá pôsobila v strojárstve. Aby teda neskrachovali, spojili sa s "Plzen Skodovka Co" a od roku 1925 spoločnosť pôsobí pod menom značky ŠKODA. O rok na to sa už v Mladej Boleslavi vyrábali prvé automobily pod novou značkou. I keď nové logo sa oproti starému (L&K) líšilo najmä zmenou farby a uprednostnením oválu pred kruhom, vavrínové listy po okraji boli zachované.
#ThrowbackThursday to the #Skoda logo back in 1925. https://t.co/AazKHAcFlE pic.twitter.com/fMinCqQnYG
— Mitchell Group (@MitchellGroupUK) September 10, 2015
A pomaly sa dostávame k tej najčudnejšej veci na samotnom logu. V rokoch 1918 až 1919 bol v riadiacej kancelárii v Plzni na stene portrét zobrazujúci domorodého Američana z profilu, ktorý mal na hlave čelenku z orlích pier. Mnohí súčasníci, a dokonca to potvrdila aj samotná automobilka, si myslia, že práve toto inšpirovalo vtedajšieho obchodného riaditeľa spoločnosti Tomáša Magliča k vytvoreniu nového loga. Nápis ŠKODA zmizol a tvar sa vrátil od oválu ku kruhu. Stred bol po novom vyplnený šípom s piatimi perami, neskôr len tromi.
Po vojne sa spoločnosť v rámci rozsiahleho znárodňovania stala majetkom štátu, čo znamenalo, že prevzala všetku výrobu automobilov v krajine, teda už Česko-Slovensku. Verzia 1200 sa stala prelomová, pretože sa vyvážala až do Austrálie. Koncom 50-tych rokov Škoda vyrobila aj model 440, ktorý sa neskôr premenoval na "Octaviu". Meno modelu bolo symbolické, pretože to bol ôsmy model, ktorý sa vyrobil po ukončení druhej svetovej vojny. V tomto období nastali aj nové podmienky v trhovej ekonomike. Škoda začala hľadať nového zahraničného partnera v snahe zabezpečiť konkurencieschopnosť vlastnej značky. V roku 1990 sa po Seate a Audi stala treťou značkou, ktorá sa pridala k nemeckému Volkswagenu.
V tomto období prešla spoločnosť aj výraznou zmenou loga. Do hry vstúpila zelená farba, ktorá mala symbolizovať ekologický prístup spoločnosti. Tá sa dotkla typického šípu s tromi perami a vavrínu, ktorý sa do loga opäť vrátil. Okraj bol zvýraznený čiernou farbou na znak symboliky storočnej tradície automobilky. Okrem toho sa v hornej časti objavil aj samotný nápis ŠKODA.
Tento variant vydržal zhruba 10 rokov. V roku 2011 sa logo opäť zmenilo. Šíp sa v logu zväčšil a vďaka novému tieňovaniu nadobudol akoby 3D tvar. Zelená sa zmenila na sviežejšiu a okraj loga už neohraničovala čierna farba. Po nej bol celý kruh lemovaný ešte chrómovým vzhľadom. Názov "Škoda" sa už nachádza mimo kruhu v hornej časti.
I thought it was the Škoda logo when I saw it at first. pic.twitter.com/sTv56g08sN
— Holy Caribou! (@roguecnidarian) October 25, 2017
Najnovší typ loga sa od toho predchádzajúceho veľmi nelíši, no badať na ňom isté zmeny. Škoda sa s ním predstavuje od roku 2016. Dizajn sa už snaží vykresliť silné prepojenie s VW Group. Názov spoločnosti sa nachádza pod logom.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies