8 najlepších áut s ikonickým motorom V8

NETKY.SK • 25 Apríl 2023, 12:45 • 2 min
8 najlepších áut s ikonickým motorom V8

Vývoj motorov V8 predstavuje v pretekárskom svete významné obdobie a autá s takto osadeným motorom majú vcelku vysoký výkon. Poďte sa s nami pozrieť na 8 najlepších áut, ktoré sa môžu pýšiť týmto motorom pod ich kapotou.

slovakia

left justify in out

Motory V8, alebo inak povedané osemvalcové vidlicové motory, sa preslávili najmä v USA v tzv. muscle cars či v pick-upoch. V časoch najväčšej slávy vidlicový osemvalec používali aj osobné automobily s československým pôvodom Tatra 603 a Tatra 613.

 

Masová výroba motorov V8 v USA sa začala v 40. rokoch. Poháňali klasické americké autá ako napríklad Ford Mustang alebo Dodge Challenger či Chevrolet Camaro. Valce motora sú montované pod uhlom 90° a dodávajú výkon až 700 koní. V súčasnosti sa motor V8 so zdvihovým objemom 2,4 l používa aj vo Formule 1. My vám predstavujeme zoznam 8 najikonickejších áut, ktoré majú pod kapotou motor V8.

 

1. Audi R8

 

img

 

Audi R8 bolo senzáciou, keď prišlo na trh v roku 2007, a to najmä preto, že Porsche 911 spôsobilo taký rozruch, že sa len málokomu podarilo zasadiť ranu tomuto velikánovi zo Stuttgartu. Veľká senzácia R8 vyplývala z bežne aspirovaného 4,2-litrového motora V8 požičaného z modelu RS4. S výkonom 420 konských síl a manuálnou prevodovkou ako štandardom to jazdilo a znelo brilantne.

 

Verzie V10 R8 boli možno rýchlejšie, ale V8 s objemom 4163 cm³ bola stále dobrá a z 0 na 100 km/h to vytiahla za 4,6 sekundy. Ešte dôležitejšie je, že tento celohliníkový 32-ventilový motor bol vždy veľmi dychtivý vďaka variabilnému časovaniu ventilov a mnohí jazdci cítili, že jeho ľahkosť robí z R8 svižnejšie auto ako jeho súrodenci V10.

 

2. Dodge Challenger

 

img

 

Americké muscle cars boli vždy robené za účelom čo najväčšieho možného výkonu. Dôkazom toho je Challenger Hellcat Redeye, ktorý prichádza ako pouličný legálny drag racer s výkonom 808 koní zo ​​svojho 6,2-litrového motora V8. Viac než len malú pomoc mu poskytuje 2,7-litrový kompresor, najväčší namontovaný na akomkoľvek sériovom aute.

 

Ak vám model Redeye znie príliš prehnane pre vaše každodenné jazdné potreby, Dodge vám predá aj štandardný Hellcat s nižším výkonom 717 koní. Bez ohľadu na to, čo si vyberiete, užijete si tretiu generáciu motora Hemi V8. Je pomenovaný po pologuľových hlavách valcov používaných na zlepšenie spaľovania, čo pomáha vysvetliť, prečo dokáže Redeye vyprázdniť svoju 84-litrovú palivovú nádrž za menej ako 13 minút pri plnom výkone.

 

3. BMW M5

 

img

 

Po sfušovanej práci s motorom V10 je BMW M5 späť s motorom V8 po tom, čo sa tento dizajn motora prvýkrát objavil v modeli E39 M5. Bol to okamžitý zásah vďaka výkonu 5,0-litrového motora V8 s výkonom 400 koní, ktorý ho dokázal zrýchliť z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy až na obmedzenú rýchlosť 250 kilometrov za hodinu, alebo aj podstatne viac, ak by nebola obmedzená.

 

Celo-zliatinový 32-ventilový motor V8 s objemom 4941 cm³ bol technickou ukážkou sily od BMW, s pohonom pomocou káblových škrtiacich klapiek a jednotlivých ďalších škrtiacich klapiek. Tento motor, známy ako S62, bol tiež prvým, ktorý mal dvojité variabilné časovanie ventilov VANOS, čím sa stal najpokrokovejším motorom pre cestné autá, aké BMW dovtedy vyrábalo.

 

4. Aston Martin V8 Vantage

 

img

 

5,3-litrový motor V8 od Aston Martin začal svoj život v modeli DBS v roku 1968, čím prepojil túto novú éru V8 s predchádzajúcimi modelmi, ktoré používali radový šesťvalec. Začal s výkonom 315 koní, čo stačí na to, aby DBS zrýchlil z 0 na 100 km/h za 6,0 sekundy, ale čoskoro vzrástol na 438 koní vo V8 Vantage, ktorý sa pýšil maximálnou rýchlosťou 274 km/h. Motor neobvykle začal svoju životnosť vstrekovaním paliva, ale v polovici roku 1973 prešiel na karburátorový systém.

 

V8 sa dočkal služby aj v Lagonde a v niektorých modeloch Virage bol rozšírený na 6,3 litra. Posledný ,,hurhaj" prišiel vo Works-upgrade V600, čo bola 600-koňová preplňovaná verzia, ktorá mala maximálnu rýchlosť až 320 km/h a 0-100 km/h zvládla len za 4,5 sekundy. Aston vyrobil okolo 4 500 áut s týmto motorom V8, vrátane konceptu Bulldog Hypercar s motorom V8 uloženým v strede.

 

5. Cadillac CTS-V

 

img

 

Kombinácia kultivovanosti a luxusu Cadillacu s obrovským výkonom V8 vyústila do rádu áut CTS-V. Všetky používali rovnaký jednoduchý dvojventilový V8 na valec ako v Corvette, počnúc 5,7-litrovým agregátom s výkonom 400 koní v roku 2004. Ten sa časom rozrástol na preplňovaný 6,2-litrový motor s výkonom 640 koní, čím vznikol poriadny súper k autám BMW M5 a Mercedes-AMG E63.

 

Zatiaľ čo niektorí sa možno posmievali jednoduchému dizajnu tohto hliníkového motora V8, ukázal sa napokon ako trvalo silný a spoľahlivý motor. Postavený v závode General Motors v Mexiku sa používa aj na pohon niekoľkých ďalších rýchlych áut General Motors a je dokonca možné ho kúpiť samostatne, aby sa zmestil do hot rodov, súprav a pretekárskych áut.

 

6. Chevrolet Corvette

 

img

 

Skoré modely Corvette boli ponúkané s výberom radových šesť a V8 motorov, ale je to malý blok V8, ktorý sa napokon stal základom dynastie športových vozidiel Chevrolet. Existovali aj veľké blokové modely s motormi s objemom až 7,0 litra, no menší agregát je ten, ktorý väčšina nadšencov chce, a má históriu siahajúcu od roku 1954 do roku 2003. To z neho robí jeden z najdlhšie fungujúcich sériových motorov vôbec a vyrobilo sa ich vyše 100 miliónov všetkých druhov.

 

Medzi nezvyčajnejšie verzie malého bloku V8 Corvette patrí motor LT5, ktorý používal dizajn dvojitého vačkového hriadeľa v hlave od Lotusu pre model ZR-1 (na obrázku). Tento štvorventilový motor na valec poskytoval na začiatku výkon 385 koní, ktorý sa zvýšil na 405 koní. Vyrábal sa v rokoch 1990 1995, pričom bolo vyrobených 6939 kusov pre Corvette a niektoré boli vyrobené aj pre pretekárske vozidlo Lotus Elise GT1.

 

7. Ferrari 355

 

img

 

Model 355 bol prvým automobilom od Ferrari, ktoré prešlo z „juniorského“ superšportu do plnohodnotnej seniorskej ligy. Spôsobil to najmä motor V8 s objemom 3 496 cm³, ktorý využíval technológiu piatich ventilov na valec, ktorú talianska firma v tom čase používala vo svojich autách Formuly 1. Znamenalo to, že otáčky motora 355 boli vyššie a tvrdšie ako u väčšiny ostatných V8, pričom výkon 385 koní zrýchlil z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy a dosiahol maximálnu rýchlosť takmer 280 km/h.

 

90-stupňový motor V8 bol namontovaný pozdĺžne a štandardne spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, hoci Ferrari ponúkalo aj svoj automatizovaný manuál F1. Bez ohľadu na to, akú prevodovku ste si vybrali, bol to motor navrhnutý Paolom Martinellim, ktorý urobil z 355 tak žiadaný stroj, že sa z neho predalo viac ako 11 000 kusov všetkých typov karosérií.

 

8. Ford Mustang

 

img

 

Posledným autom na našom zozname je azda jedno z najikonickejších amerických áut – Ford Mustang. Existovali Mustangy pre štvor- a šesťvalcové motory, ale pôvodný ,,pony car" je vždy spojený s dunivým motorom V8. Najnovšia generácia Mustangu používa 5,0-litrový Coyote V8 s výkonom 469 koní, hoci Shelby GT500 to zvýšil na 760 koní zo svojho preplňovaného 5,2-litrového motora.

 

Skoré Mustangy, od uvedenia na trh v roku 1964, prichádzali s maloblokovým motorom Ford s objemom 4,2 litra. Tieto autá teraz patria medzi najvyhľadávanejšie Mustangy, pretože ich čoskoro nahradil 4,7-litrový V8, ktorý poháňal všetko od pick-upov až po AC Cobra.



twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Marek Nemček

Mám cez 29 rokov a študoval som žurnalistiku na UKF v Nitre. Pre Netky pracujem od apríla 2023, a snažím sa prinášať aktuality z domáceho i zahraničného spravodajstva. Medzi moje najväčšie vášne a záľuby patrí hudba, obzvlášť tá z 90. rokov, keďže som typické '90s baby'. Knihy nečítam, radšej uprednostňujem filmy, a to taktiež staršie, žiadne nové blockbustery. Popri aktualitách z domova/zahraničia taktiež rád 'rýpem' do noviniek z vedy a techniky či histórie, takže aj v týchto témach som celkom doma.

Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies