Spievajú, tancujú, modelujú, no v reálnom živote neexistujú - virtuálni influenceri sa snažia preraziť z metaverzu a dostať sa na hudobné rebríčky.
Od Alvina a Chipmunkov po Gorillaz, a od Hatsune Miku po Polara, hudobný priemysel nie je neznámym svetu virtuálnych postáv ako pop hviezd.
Podobne ako mnohí dnešní ľudskí umelci, získali Grammy Awards, koncertovali ako hologramy a dokonca môžu byť "zrušení" kvôli kontroverzným vyjadreniam.
Noonoouri, digitálna postava vytvorená nemeckým dizajnérom Joergom Zuberom, je najnovšou virtuálnou influencerkou s modrými vlasmi a tvárou bábiky, ktorá získala nahrávaciu zmluvu.
Vytvorená pomocou zachytávania pohybov a pokročilých grafík, bola podpísaná s Warner Music ako jej prvá avatarová umelecká interpretka, čo ju (virtuálne) priviedlo k Edovi Sheeranovi, Dua Lipa, Cardi B a Ashnikko, ktorí sú súčasťou jedného z najväčších hudobných vydavateľstiev.
Jej vokály, vytvorené čiastočne s využitím nástrojov umelej inteligencie (AI), ju sprevádzajú ako "AI pophviezdu".
A hoci Warner Music tvrdí, že umelá inteligencia zohrala len malú úlohu pri vytváraní Noonoouriho hlasu, jej podpis prichádza v čase rastúcich obáv o úlohu, ktorú AI zohráva pri tvorbe hudby, a o to, či bude nahrádzať alebo podvádzať umelcov tým, že budú duplikovať ich zvuk, štýl alebo obraz.
Marec Lerche, šéf pre rozvoj podnikania vo Warner Music Central Europe, hovorí, že Noonoouri a digitálne tvory podobné jej môžu ponúknuť vydavateľstvám viac možností pre experimentovanie a flexibilitu.
"Pri tejto postave môžete byť na viacerých miestach naraz, môžete zmeniť jej štýl bleskovo - ak budeme chcieť, môžeme Neonoouri nechať lietať, pretože to sa jej javí prirodzené," hovorí.
"Už je to digitálna postava, takže v tomto ohľade existuje viac príležitostí než pri ľudskom umelcovi."
Noonoouriho záujem o hudbu nasleduje po ďalšej poprednej virtuálnej influencerke, Lil Miquela, ktorá začala vydávať skladby v roku 2017 a jej hudobné videoklipy na YouTube získali milióny zobrazení.
Toto prichádza v čase, keď streamovanie prevláda v hudobnom priemysle a umelci - podobne ako scenáristi a herci v Hollywoode - bojujú o väčší podiel zo ziskov.
Hudobná teoretička Dr. Shara Rambarran hovorí, že virtuálne influencery, ktorí sa stali popovými hviezdami a vstupujú do arény, môžu znepokojovať hudobníkov v reálnom živote,"ktorí chcú dať svoju hudbu von a nemusieť sa stavať [dodatočnej] konkurencii".
Warner Music nováčik je takmer úplne virtuálnym tvorom, nie je teda úplne bežným umelcom.
Podobne ako "vocaloidy" ako Hatsune Miku - ktoré vznikli zo softvéru na syntézu hlasu a stali sa plne vymodelovanými postavami - Noonoouri bola vytvorená pomocou kombinácie rôznych technológií, aby virtuálne tancovala, spievala a prechádzala módne pódiá.
Má 400-tisíc s na Instledovateľov na Inagrame, modelingovú zmluvu a vzhľad bábiky, ktorý možno upraviť alebo zmeniť jedným kliknutím.
Pán Zuber, ktorý pracuje v dizajnovom štúdiu v Mníchove, hovorí, že Noonoouri je pre neho "projektom na celý život".
S jeho piatimičlenným tímom postava postupne naberala život, pôvodne mala schopnosť hovoriť o problémoch sveta v živom, 3D forme.
"Začali sme s vlasmi, kresbami látky, pohybom a všetkým možným, a ja som sa obliekol do obleku na zachytávanie pohybov, aby som chodil ako ona... aby som definoval jej pohyby, gestá a všetko," hovorí.
Pán Zuber dodáva, že tím sa snažil dať Noonoouri zvuk, ktorý je skôr "technický" ako ľudský - čo znamenalo prekrytie jeho základných hlasov postavy melódickou stopou od profesionálneho speváka.
Algoritmy boli potom použité na automatickú korekciu pôvodných zvukových nahrávok Noonoouri a pomohli tímu zosúladiť rýchlosť, tempo a výšku hlasu speváka.
Jej podpis s Warnerom prichádza v kontexte obáv v hudobnom priemysle týkajúcich sa vzostupu tejto technológie.
Zatiaľ čo umelci ako Grimes a David Guetta uviedli, že sa tejto technológie chopia, aby experimentovali so svojou hudobnou tvorbou, umelci ako Sting a Ed Sheeran kritizovali používanie umelej inteligencie. Zároveň Hozier nedávno povedal v rozhovore pre BBC Newsnight, že by zvážil štrajk kvôli hrozbe, ktorú AI predstavuje pre priemysel.
Jamie Njoku-Goodwin, výkonný riaditeľ združenia UK Music, hovorí, že mnohí v priemysle sú nadšení možnosťami, ktoré by umožnila umele inteligencia umelcom a producentom, ale je dôležité zistiť regulatívny a právny rámec, ktorý "môže umožniť ľudskú kreativitu, a nie ju podkopať".
"Je to o tom, vedieť, na akého obsahu a akých dátach sa umelej inteligencii trénuje, [a] o zabezpečení primeraného označenia, aby sme vedeli, či je hudba vytvorená AI," hovorí.
Dr. Shara Rambarran sa venovala téme virtuálnych hudobníkov a hovorí, že aj keď trend digitálnych popových hviezd pravdepodobne neustúpi, tiež pravdepodobne nevytlačia ľudských umelcov z hudobných rebríčkov.
"Nie je to vôbec nový koncept, vždy existovali nejakým spôsobom," hovorí.
"No bude to všetko preberať hudobný priemysel? Nemyslím si. Myslím si, že tu bude miesto pre všetkých.
"Vždy bude existovať ďalšia inovatívna tvorba, o ktorej budeme hovoriť, a ak toto nefunguje, niečo to nahradí."
Preklad textu BBC
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies