Byť dobrý v práci, ktorú vykonávate, často nestačí. Profesionálne by ste mali pôsobiť aj v rámci interpersonálnej komunikácie. Týchto chýb sa dopúšťame najčastejšie.
V záujme každého z nás je, aby sme na ľudí robili dobrý dojem a aby sa v našej prítomnosti cítili príjemne. Na to treba myslieť tak v bežnom živote, ako aj na pracovisku. S kolegami totiž trávime prevažnú časť dňa, preto by nebolo ideálne „otráviť“ ich svojím nevhodným správaním. Tu je niekoľko užitočných pravidiel pracovnej etiky.
Profesionalita jednania
V rámci pracovného prostredia neraz dôjde k situáciám, kedy sa názory jednotlivých kolegov na riešenie určitého problému líšia. To je absolútne prirodzený, dokonca často aj prospešný, jav. Mimoriadne dôležitý je však spôsob, akým svoju verziu ostatným predostrieme. Nech už sme o svojej pravde presvedčení akokoľvek, nikdy by sme sa nemali uchyľovať k drzosti, arogancii či nadradenosti. Jednať treba vždy slušne, diplomaticky a s patričnou úctou k ľuďom. Ruka v ruke s tým ide aj adekvátny výber slovníka. Hrubé, či dokonca vulgárne, výrazy tu jednoducho nemajú miesto.
No drama
Stresové situácie sú bežné všade, veď nič nie je ideálne. Pamätajte však na to, že nikto nie je zvedavý na vaše teatrálne scény, výlevy a výbuchy, ktoré nič nevyriešia, akurát znechutia všetkých ostatných. Vždy a za každých okolností sa snažte jednať racionálne a s rozvahou, aby ste sa za seba na druhý deň nemuseli hanbiť.
Skákať do reči sa nepatrí
Tak, ako vy radi dopoviete celú pointu svojej myšlienky bez toho, aby vám ju niekto prerušil, aj vaši kolegovia majú právo povedať svoj názor. Rešpektujte preto ich priestor a za žiadnych okolností im neskáčte do reči. Nemusíte s nimi súhlasiť, no to vás neoprávňuje preberať kontrolu nad ich vyjadreniami.
Nebuďte hluční
Súčasným trendom v rámci pracovných prostredí sú tzv. open space miestnosti, kde sa v priestore bez stien sústreďuje viac ľudí. Predstavte si, že by tu každý viedol hlučný telefonát, debatoval s kolegom alebo nahlas počúval hudbu. Vyhnime sa tomu a berme ohľad na to, že našim spolupracovníkom môže hluk prekážať.
Vyvarujme sa výrazným vôňam
Tak ako hluk v otvorenom priestore nerobí dobrotu, ani výrazné vône nie sú namieste. To sa týka tak osobnej hygieny, ako aj jedál, ktoré popri práci konzumujeme. Je jasné, že pokiaľ ste investovali do kvalitného parfému, jeho vôňa vám vyhovuje, to však nemusí platiť pre kolegyňu sediacu vedľa vás. Menej je niekedy viac. Samozrejme, hádam netreba hovoriť, že jedlá s výraznými vôňami, napríklad ryby, cesnak či cibuľa, by ste si mohli rovnako odpustiť.
Buďte poriadkumilovný
To, ako vyzerá vaše pracovné miesto, o vás veľa prezrádza. Nemusíte tu mať dokumenty uložené v pravých uhloch a rovnobežne s okrajom stola, no nenechávajte si tu misky s nedojedenou desiatou alebo hŕby iných nepotrebných vecí.
Choroba sa lieči doma
Toto je momentálne veľmi aktuálna téma. Od jesene do jari nás sužujú chrípkové epidémie a prechladnutia. Tie sa šíria práve vďaka nezodpovednosti tých, ktorí chodia medzi ľudí chorí a vírusy „pinkajú“ ďalej. Pamätajte, že všetci sme nahraditeľní a pokiaľ ste raz chorý, kolegom urobíte jednu veľkú láskavosť, ak si vezmete home office alebo sa „dáte vypísať“. Veď kto by chcel celý deň počúvať váš hrôzostrašný kašeľ a smrkanie...
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies