BRATISLAVA - Pokiaľ svoje nákupy platíte kartou, získavate v porovnaní s platbou v hotovosti jednu veľkú výhodu. V prípade, že budete tovar reklamovať, vybaviť to za vás môže banka.
Pokiaľ ste sa už stretli s pojmom chargeback, zrejme máte predstavu, o čo ide. Ak klient zaplatí za tovar kartou a následne ho potrebuje reklamovať, avšak predajca jeho reklamáciu z nejakého dôvodu odmieta akceptovať, pomôže mu banka. Tá situáciu posúdi a pokiaľ uzná, že právo je na strane ich klienta, môže úhradu spätne zúčtovať.
"Najčastejšie ide o prípady, kedy si obchodník nesplnil záväzok a tovar, za ktorý klient zaplatil, nedodal v požadovanej kvalite alebo vôbec, ak klientovi prišiel iný tovar ako si objednal, ale časté sú aj prípady, že miesto originálneho tovaru bol klientovi doručený 'fejk'," vysvetľuje Marcela Králová, podpredsedníčka Združenia pre bankové karty.
Zároveň však poukazuje na nevedomosť klientov, mnohí z nich totiž netušia, že vrátenie peňazí cez chargeback si môžu uplatniť aj vtedy, ak predajca skrachuje, duplicitne zaúčtuje platbu, alebo ak zruší napríklad kúpenú dovolenku či zaplatené podujatie.
Králová radí, že vlastník karty sa v prvom rade musí pokúsiť o dohodu s obchodníkom sám. "Obchodník by mal finančné prostriedky vrátiť zákazníkovi spravidla do 15 až 30 dní. Ak sa tak nestane, obchodník vrátenie peňazí zamietne alebo klient nedostane žiadnu spätnú odpoveď, až vtedy môže platbu reklamovať v banke. Po poskytnutí detailných informácií od klienta banka vráti prostriedky na účet klienta a uplatní si chargeback voči banke, ktorá má zmluvu s predajcom“.
Chargeback však nemusí vždy prebehnúť úspešne. Je preto mimoriadne dôležité, aby klient banke poskytol všetky podrobné informácie o danej objednávke a rovnako je potrebné doložiť aj komunikáciu medzi obchodníkom a kupujúcim.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies