Čína sa v súvislosti s clami na dovoz elektromobilov do EÚ obráti na Svetovú obchodnú organizáciu

NETKY.SK • 9 August 2024, 19:15 • 2 min
Čína sa v súvislosti s clami na dovoz elektromobilov do EÚ obráti na Svetovú obchodnú organizáciu

PEKING - Čína sa v súvislosti s predbežnými clami na dovoz elektromobilov do krajín Európskej únie obráti na Svetovú obchodnú organizáciu (WTO). Oznámilo to v piatok (9. 8.) čínske ministerstvo obchodu.

slovakia

left justify in out

Peking je presvedčený, že vysoké clá, ku ktorým sa únia rozhodla pristúpiť, sú v rozpore s pravidlami svetového obchodu. Rozhodnúť preto bude musieť arbitráž, napísal denník South China Morning Post (SCMP), ktorý vychádza v Hongkongu.

Európska únia začiatkom júla oznámila, že zavádza predbežné clá až 37,6 percenta na dovoz čínskych elektromobilov, pretože Peking výrobcu týchto áut podľa názoru Bruselu nedovolene subvencuje.

Čína Úniu naopak vyzvala, aby od ciel upustila, pretože podľa názoru Pekingu sú neoprávnené. Oznámené clá sa pripočítavajú k desaťpercentnému clu, ktoré pri dovoze elektromobilov z Číny do EÚ platilo už skôr.

Elektrické športové úžitkové vozidlo (SUV) čínskej automobilky BYD Co. Atto 3 v druhý deň medzinárodného autosalónu v Ženeve vo Švajčiarsku v utorok 27. februára 2024.
Elektrické športové úžitkové vozidlo (SUV) čínskej automobilky BYD Co. Atto 3 v druhý deň medzinárodného autosalónu v Ženeve vo Švajčiarsku v utorok 27. februára 2024.
Zdroj: CNBC / Bloomberg / Getty Images

„Veľmi vážne porušujú pravidlá WTO,“ uviedol v piatok hovorca ministerstva obchodu v Pekingu. „Naliehavo Európsku úniu vyzývame, aby okamžite napravila previnenie a spoločnými silami sa snažila zabezpečiť bilaterálnu hospodársku a obchodnú spoluprácu, ako aj stabilitu priemyselných reťazcov v odvetví elektromobilov,“ dodal.

O zavedení ciel rozhodla Európska komisia (EK), ktorá je exekutívnym orgánom EÚ s rozsiahlymi právomocami. Pred uložením cla skúmala, do akej miery subvencie čínskej vlády narúšajú pri dovoze elektromobilov trh Únie.

Stanovila potom individuálne clá, ktoré budú v prípade čínskej automobilky BYD predstavovať 17,4 percenta a u automobilky Geely 19,9 percenta. Ďalší výrobcovia elektromobilov v Číne, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní, podliehajú clu 20,8 percenta.


Zdroj: ČTK, South China Morning Post, Foto: CNN / Reuters / Leonhard Simon

twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Marek Nemček

Mám cez 29 rokov a študoval som žurnalistiku na UKF v Nitre. Pre Netky pracujem od apríla 2023, a snažím sa prinášať aktuality z domáceho i zahraničného spravodajstva. Medzi moje najväčšie vášne a záľuby patrí hudba, obzvlášť tá z 90. rokov, keďže som typické '90s baby'. Knihy nečítam, radšej uprednostňujem filmy, a to taktiež staršie, žiadne nové blockbustery. Popri aktualitách z domova/zahraničia taktiež rád 'rýpem' do noviniek z vedy a techniky či histórie, takže aj v týchto témach som celkom doma.

Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies