Len nedávno bol v Číne vydaný prvý profesionálny multimodálny veľký jazykový model, v skratke LLM, ktorý má slúžiť na skúmanie mesiaca. Tento jazykový model má výrazne urýchliť rýchlosť spracovania obrovského množstva údajov, ktoré boli z Mesiaca zaznamenané.
Tento jazykový model bol po prvýkrát predstavený na Čínskej medzinárodnej výstave veľkých dátových odvetví (China International Big Data Industry Expo), ktorá sa konala v meste Guiyang, a to pod vedením inštitútu geochémie Čínskej akadémie vied a Alibaba Cloud Intelligence Group. Inštitút geochémie v tomto prípade vybudoval komplexnú platformu „digitálneho Mesiaca“, ktorej obsahom je najkompletnejšia banka údajov na svete, ktoré súvisia s prieskumom Mesiaca.
Ku Wei, viceprezident Alibaba Cloud Intelligence Group, uviedol, že LLM identifikuje mesačné krátery, pričom si ich podľa veľkosti, hĺbky a tvaru dokáže aj zapamätať. Tento prístroj teda dokáže vedcom poskytnúť dôležité základne pre štúdium geologického vývoja Mesiaca. Dá sa preto povedať, že LLM vytvorila pre Mesiac tzv. „inteligentný mozog“. Výskumníkom teraz stačí vložiť obrázok mesačného krátera a LLM za nich určí jeho tvar, veľkosť a vek, pričom by miera presnosti mala byť viac ako 80%.
Liu Jianzhong, výskumník z Ústavu geochémie povedal, že: „Existuje viac ako 1 milión lunárnych kráterov s priemerom viac ako 1 kilometer a nespočetné množstvo menších. Identifikácia všetkých lunárnych kráterov by bola nemožná, pokiaľ by sme sa spoliehali len na ľudskú silu.“
Vedci tvrdia, že pokrok a rozvoj planetárnej vedy závisí od dvoch faktorov: od vývoja technológie prieskumu hlbokého vesmíru a od úrovne spracovania a aplikácie údajov.
Vedecký výskum poháňaný veľkými dátami mení proces rozvoja ľudskej vedy a techniky, rovnako ako aj inteligenciu digitálneho mesiaca. Vedci sa zhodli na tom, že LLM urýchli čínsky lunárny a planetárny vedecký výskum. Taktiež však dokáže zabezpečiť aj rôzne inovácie.
Liu Jianzhong sa ďalej vyjadril, že "LLM je ako dieťa s veľmi vysokým IQ. Našou úlohou je trénovať a učiť toto dieťa odborné veci. Osobne verím, že inteligencia tohto dieťaťa by sa mohla dostať na úroveň vysokoškolského študenta druhého stupňa. Necháme ho preto ďalej rásť, čo nám pomôžeme riešiť ďalšie vedeckejšie problémy.“
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies