ŠANGHAJ - Čínske trhy s luxusným tovarom z druhej ruky a šedé trhy rýchlo rastú, keďže zvyšovanie cien luxusných značiek v stagnujúcej ekonomike núti zákazníkov hľadať lacnejšie alternatívy. Najväčšia luxusná skupina na svete, LVMH, čelí poklesu štvrťročných tržieb, čo svedčí o oslabení dopytu v kľúčových regiónoch, ako sú Čína a Japonsko. Odborníci varujú, že cenové rozdiely medzi Čínou a inými krajinami podnecujú spotrebiteľov k prechodu na šedé trhy, čo predstavuje výzvu pre tradičné luxusné značky.
Čínske trhy s luxusným tovarom z druhej ruky a šedé trhy zažívajú rozmach, keďže zvyšovanie cien luxusných značiek v slabom hospodárstve núti niektorých zákazníkov hľadať lacnejšie spôsoby ich nákupu, čo prehlbuje obavy takých spoločností, ako je LVMH.
Najväčšia luxusná skupina na svete LVMH minulý týždeň oznámila 3-percentný pokles štvrťročných tržieb, čím prekonala odhady a zaznamenala prvý pokles štvrťročných tržieb od pandémie, keďže dopyt v Číne a Japonsku oslabil.
Talianska spoločnosť Salvatore Ferragamo tiež zaznamenala pokles štvrťročných tržieb, ktorý bol spôsobený spomalením dopytu v Číne.
"Slon v miestnosti spočíva v tom, že pokiaľ v Číne existujú cenové rozdiely (medzi Čínou a inými krajinami), spotrebitelia citliví na cenu majú možnosť prejsť na šedý trh," povedal Max Piero, generálny riaditeľ poradenskej spoločnosti Re-Hub, ktorá sleduje nákupy luxusného tovaru na šedom trhu v Číne.
Tento trh, ktorého hodnota sa odhaduje na 57 miliárd dolárov ročne, v posledných rokoch podporil vznik platforiem, ako je DeWu, kde sa luxusné výrobky, často pochádzajúce zo zahraničia, predávajú so zľavami od 20 % do viac ako 50 % z cien v čínskych vlajkových obchodoch.
Spoločnosť Re-Hub odhaduje, že tržby 48 značiek DeWu v druhom štvrťroku medziročne vzrástli o 19 % na viac ako 7 miliárd jüanov (984,4 milióna USD).
Maloobchodné tržby v Číne, ktoré sú ukazovateľom spotreby, vzrástli v septembri o 3,2 % a tento slabý rast je zlým znamením pre svetových gigantov v oblasti luxusu, keďže Čína predstavuje približne 25 % celosvetových tržieb tohto sektora.
Rastúci záujem spotrebiteľov o second-hand a šedý trh spôsobuje bolesti hlavy špičkovým značkám, ktoré sa snažia obhájiť svoj predaj v Číne. "Rastúce ceny týchto luxusných značiek sú určite jedným z dôvodov, prečo sa čoraz viac spotrebiteľov obracia na sekundárny trh," uviedol 28-ročný Yi Kejie, manažér marketingového obsahu a spotrebiteľ luxusného tovaru.
Po zverejnení tržieb za tretí štvrťrok vedúci predstavitelia spoločnosti LVMH, ktorá je domovom značiek Louis Vuitton a Dior, obhajovali snahu svojich značiek o zvýšenie cien a uviedli, že neplánujú zaviesť nové rady cenovo dostupnejších výrobkov.
Taktiež uviedli, že nemajú v úmysle zapojiť sa do trhu s použitým tovarom, pričom poznamenali, že vďaka prísnej kontrole, ktorú ich značky majú nad distribúciou, sú menej vystavené paralelným trhom.
Čínsky trh s použitým tovarom však podporuje aj spomaľujúce sa hospodárstvo krajiny, keďže čoraz viac ľudí chce zarobiť na svojich luxusných zbierkach.
"Počet predajcov rastie naozaj rýchlo a väčšina z nich predáva luxusné veci po prvýkrát. Ale na strane kupujúcich je to celkom stabilné," povedal Zhu Tainiqi, zakladateľ trhoviska s luxusným tovarom z druhej ruky ZZER. To spôsobilo, že priemerné nákupné ceny oproti minulému roku klesli a priemerná hodnota objednávok sa tiež znížila približne o 10 %, uviedol Zhu a dodal, že značky ako Louis Vuitton a Coach sa stále rýchlo predávajú.
Trh s luxusným tovarom z druhej ruky v Číne, ktorý zahŕňa platformy ako Plum, ZZER a Xianyu patriace spoločnosti Alibaba, rastie podľa odhadov poradenskej spoločnosti iResearch od roku 2020 zloženou ročnou mierou rastu viac ako 30 %, hoci Zhu osobne si myslí, že tento rok sektor ako celok v Číne porastie skôr o 20 %.
Zhu uviedol, že niektorí spotrebitelia, ktorí sa obracajú na tovar z druhej ruky a šedý trh, budú stále kupovať nové luxusné výrobky a presunú len časť svojej spotreby na tieto trhy. "Ak je ponuka naozaj atraktívna a oni nám dôverujú, všimnú si, že každý tovar je overený, kúpia si ho," povedal.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies