BRATISLAVA - Obyvatelia miest v západnej Európe začali vo väčšej miere využívať verejnú dopravu, čo automaticky prispelo k skvalitneniu ovzdušia, kvalite života a v neposlednom rade aj k menej preplneným cestám. Paradoxom je, že táto skutočnosť platí v mestách, nie však na vidieku, kde ľudia ešte stále viac preferujú individuálnu dopravu.
Výsledky priniesol štatistický úrad Eurostat. Aj napriek tomu, že ľudia často považujú život na vidieku za ekologickejší, v konečnom dôsledku to nemusí byť vôbec pravda. Štatistiky ukazujú, že Európa je jedným z najurbanizovanejších kontinentov, kde sa až 80% obyvateľov sústreďuje v mestách.
Auto využíva takmer každý
Na základe dát z Eurostatu je najčastejšie využívaným dopravným prostriedkom auto. V roku 2017 až 83% obyvateľov využívalo na dopravu vlastné auto.
Najmenej, 71% obyvateľov v Maďarsku a najviac, až 90% v Litve. Z pohľadu využívania individuálnej dopravy sa Slovensko umiestnilo tretie od konca. Autá na dochádzanie využívame na úrovni 74%,
Urbanizácia neznižuje počet áut na cestách
Aj napriek silnej urbanizácii a presunu jej obyvateľov do mestských oblastí, hromadná doprava stále nedokáže u Európanov dostatočne nahradiť auto.
„Na rozhodovanie ľudí samozrejme vplývajú rôzne lokálne faktory v jednotlivých krajinách, ako napr. dopravná infraštruktúra, úroveň a cena verejnej dopravy, dopravné zápchy a v neposlednom rade aj množstvo nehôd na cestách, ktoré pribúdajú so zhusťovaním premávky. Vidíme to aj na štatistike nehodovosti v PZP či v havarijnom poistení,“ vysvetľuje hovorca Groupama, Ivan Bobošík.
10 najzelenších miest v Európe
Štúdia, ktorú vypracovala spoločnosť Compare the Market vyhodnotila na základe desiatich faktorov, najzelenšie európske mestá.
V štúdii sa zamerali na faktory ako kvalita života, znečistenie ovzdušia, množstvo cyklotrás, počet hodín strávený v dopravných zápchach, percento obyvateľov, ktorí idú do práce pešo, na bicykli alebo MHD. Zohľadnili tiež množstvo CO2 vyprodukované jednou osobou či kvalitu vody.
Objektívne najlepšie skóre dosiahla Viedeň, ktorá má až 1300 km cyklotrás, vysokú kvalitu vody a až 83% obyvateľov Viedne chodí do práce pešo, na bicykli alebo verejnou dopravou. V prvej trojke skončili ešte švajčiarsky Bern a fínske Helsinky.
Ekológia a doprava
Kľúčom k ekologickejšiemu spôsobu života je snaha znížiť počet áut na cestách a presunúť ľudí na chodníky, cyklochodníky alebo do MHD. Čo môže zlepšiť iba skvalitnenie a vyššia frekvencia verejnej dopravy či dobudovanie cyklotrás.
Tieto kroky uvoľnenia premávku v meste, prispejú k skvalitneniu ovzdušia a znížia produkciu emisií. Vo všetkých 25-tich mestách, ktoré boli v štúdii zahrnuté a obyvatelia do veľkej miery využívajú hromadnú dopravu či bicykle sa zaradil Štokholm, Kodaň, Oslo či Amsterdam.
Bratislava sa umiestnila na 12. mieste v rebríčku. Štúdia vyhodnotila, že verejnú dopravu či bicykel na ceste do práce využíva iba 69% ľudí.
Dôvodom je, že hlavné mesto výrazne zaostáva v počte kilometrov cyklotrás. Odborník sa tiež domnieva, že tento problém môže z časti vyriešiť aj elektromobilitá, o ktorú prejavujú Slováci čoraz väčší záujem.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies