Vianočné nákupy majú svoje špecifiká – zákazníci očakávajú, že tovar im bude doručený pred Štedrým dňom. Ak sa tak nestane, môžu odstúpiť od zmluvy, a to v niektorých prípadoch až z troch rôznych dôvodov. Kedy majú predajcovia povinnosť dodať tovar a čo robiť, ak to nestihnú?
Kedy bude objednávka doručená?
Predajca je povinný dodať tovar v termíne, ktorý bol dohodnutý v kúpnej zmluve. Pri online nákupoch sa táto lehota často uvádza priamo pri produkte, napríklad 3 – 5 dní, alebo ako informácia, že tovar je na sklade. V takýchto prípadoch obchodné podmienky predajcu spravidla určujú, za aký čas bude tovar odoslaný zákazníkovi. Ak je produkt na sklade, je možné očakávať, že bude expedovaný bez zbytočného odkladu.
Ak však predajca neurčí konkrétny termín dodania, spotrebiteľ má právo žiadať doručenie ihneď. Predávajúci je povinný tovar dodať bez zbytočného meškania, najneskôr však do 30 dní od uzavretia zmluvy. „Ak predajca nedodrží túto lehotu, mali by ste mu vytknúť omeškanie a stanoviť dodatočnú primeranú lehotu na nápravu."
„Ak ani potom tovar nedoručí, máte právo odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. „Toto platí bez ohľadu na to, či ste nakúpili online alebo si objednali tovar v kamennom obchode.“ Pri online nákupe, resp. akejkoľvek zmluve uzavretej na diaľku, máte navyše možnosť odstúpiť od zmluvy do 14 dní bez udania dôvodu. Toto právo môžete využiť aj v prípade, že po uzavretí zmluvy zistíte, že doručenie bude trvať dlhšie, než ste očakávali.
Garancia doručenia do Vianoc
Obchodníci počas Vianoc často garantujú, že doručia objednaný tovar do Štedrého dňa. „Takýto sľub zaväzuje predajcu. Ak darčeky nedoručí včas, ide o podstatné porušenie zmluvy, a máte právo odstúpiť od zmluvy,“ dodáva Eduarda Hekšová. Toto právo platí aj vtedy, keď vám predajca osobne prisľúbil doručenie v kamennom obchode alebo vás o tom uistil v komunikácii. Ak však chcete predísť problémom pri dokazovaní, je vhodné si tento sľub nechať potvrdiť písomne, napríklad na objednávkovom liste.
Čo robiť, ak predajca nevráti peniaze?
Ak predajca po odstúpení od zmluvy nevráti peniaze v primeranom čase, môžete ho vyzvať na vrátenie finančných prostriedkov prostredníctvom predžalobnej výzvy. Tá vás nezaväzuje podať žalobu na súde, ale slúži ako výstraha predajcovi.
Pri platbách kartou cez internet môžete využiť aj tzv. chargeback (spätnú platbu). „Hoci ide o nenárokovú službu, za určitých podmienok môže banka pomôcť vrátiť peniaze. V prípade problému čo najskôr kontaktujte svoju banku a predložte relevantné dokumenty, ako napríklad komunikáciu jhs predajcom,“ uzatvára Eduarda Hekšová z dTestu.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies