Efekt Dunninga-Krugera môže mať negatívne dôsledky pre jednotlivcov aj pre spoločnosť. Ľudia, ktorí trpia týmto efektom, môžu robiť nesprávne rozhodnutia, prehliadať riziká, strácať príležitosti na učenie sa a zlepšovanie sa, a poškodzovať svoju reputáciu a dôveryhodnosť. Zároveň môžu ovplyvňovať aj názory a správanie iných ľudí, ktorí im môžu veriť alebo sa riadiť ich radami.
Efekt Dunninga-Krugera je typ poznávacej chyby, ktorá spôsobuje, že ľudia, ktorí majú málo vedomostí alebo zručností v nejakej oblasti, si myslia, že sú lepší, ako v skutočnosti sú. Naopak, ľudia, ktorí sú v danej oblasti odborníci, si často neuvedomujú, aké sú dobrí, a podceňujú svoje schopnosti. Tento jav bol objavený a popísaný psychológmi Justinom Krugerom a Davidom Dunningom z Cornell University v roku 1999.
Mnoho ľudí by sa opísalo ako nadpriemerných v inteligencii, humore a rôznych schopnostiach. Nedokážu presne posúdiť svoju vlastnú kompetenciu, pretože im chýba metakognícia alebo schopnosť ustúpiť a objektívne sa preskúmať. V skutočnosti tí, ktorí sú najmenej zruční, tiež s najväčšou pravdepodobnosťou precenia svoje schopnosti.
Minimalizácia Dunning-Krugerovho efektu sa dá dosiahnuť vzdelávaním, školením, prijímaním kritiky a spätnej väzby a objektívnym hodnotením vedomostí alebo schopností.
Podľa Krugera a Dunninga je efekt Dunninga-Krugera spôsobený nedostatkom metakognitívnych schopností, teda schopnosti posudzovať a monitorovať vlastné poznávanie. Ľudia s nízkou úrovňou schopností nemajú dostatok vedomostí a skúseností, aby si uvedomili svoje slabé stránky a chyby. Zároveň nedokážu správne zhodnotiť kvalitu svojej práce a porovnať ju s prácou iných. Preto si myslia, že sú nadpriemerne dobrí, a ignorujú spätnú väzbu, ktorá by im mohla ukázať ich nedostatky.
Na druhej strane, ľudia s vysokou úrovňou schopností majú tendenciu predpokladať, že to, čo je pre nich ľahké, je ľahké aj pre ostatných. Preto si neuvedomujú, aké sú zvláštne a vzácne ich schopnosti, a podceňujú svoj výkon. Navyše, môžu byť príliš sebakritickí a vidieť len to, čo ešte nevedia, a nie to, čo už vedia.
Efekt Dunninga-Krugera môže mať negatívne dôsledky pre jednotlivcov aj pre spoločnosť. Ľudia, ktorí trpia týmto efektom, môžu robiť nesprávne rozhodnutia, prehliadať riziká, strácať príležitosti na učenie sa a zlepšovanie sa, a poškodzovať svoju reputáciu a dôveryhodnosť. Zároveň môžu ovplyvňovať aj názory a správanie iných ľudí, ktorí im môžu veriť alebo sa riadiť ich radami. Napríklad, v oblastiach ako zdravotníctvo, vzdelávanie, politika, alebo veda, môže efekt Dunninga-Krugera viesť k vážnym chybám, nebezpečenstvám, a škodám.
Hoci neexistuje presný opak Dunningovho-Krugerovho efektu, syndróm podvodníka možno použiť na opis skutočnosti, že vysoko trénovaní a kvalifikovaní ľudia môžu podceňovať svoje vlastné schopnosti alebo hodnotu. Syndróm podvodníka sa vyskytuje, keď sa tí, ktorí sú kompetentní a dokonalí, napriek tomu cítia ako podvodníci, ktorí si svoj úspech nezaslúžia. To môže viesť k pocitom pochybností, úzkosti a strachu z odhalenia ako podvodníka.
Dunning a Kruger najprv testovali tieto hypotézy na študentoch psychológie na Cornell University. V sérii štúdií hodnotili hodnotenie subjektov podľa ich schopností logického uvažovania, gramatických znalostí a humoru.
Po ukázaní výsledkov vlastných testov boli testované osoby požiadané, aby odhadli svoju pozíciu v skupine: kompetentní odhadli svoju pozíciu správne, nekompetentní precenili svoje postavenie. Autori si tiež všimli, že subjekty, ktoré sa umiestnili v poslednom štvrťroku v testoch humoru, gramatiky a logiky, značne precenili svoje schopnosti.
Skutočne zruční mali zároveň tendenciu podceňovať svoje kompetencie. Vo všeobecnosti subjekty, ktoré považovali testy za ľahké, nesprávne odhadli, že tieto testy boli ľahké aj pre ostatných.
Hoci tento jav nebol vedecky preskúmaný až do konca 20. storočia, tento jav je známy z bežného života a už dlho je potvrdený bežnými výrokmi – napr. „Málo vedomostí je nebezpečná vec“ – a pozorovaniami spisovateľov a dôvtipov v priebehu vekov. —napr. „Nevedomosť častejšie plodí dôveru ako vedomosti“ ( Charles Darwin ).
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies