BRATISLAVA - Počas víkendu sa odjazdila prvá Veľká cena F1 v ročníku 2019 na európskom kontinente. Už tradične sa sezóna v Európe rozbieha práve v Španielsku na okruhu Catalunya, len kúsok od katalánskej metropoly Barcelony.
Okruh je veľmi dobre známy pre všetkých jazdcov, pretože sa tu jazdia aj predsezónne testy. Okruh sa vyznačuje niekoľkými vysokorýchlostnými zákrutami, je veľmi náročný na aerodynamiku a vyniká výnimočnou všestrannosťou, vďaka čomu sa počas celého roka využíva na preteky rôznych sérií. Okrem iného hostí aj seriál Moto GP ako VC Katalánska.
Keďže okruh je veľmi ťažký na predbiehanie, základom úspechu bola už sobotná kvalifikácia. V nej doslova pohoreli továrenské Renaulty. Naopak súkromná stajňa Haas dokázala dostať oba svoje monoposty do top 10. Na čele si išli svoju ligu Mercedes, Ferrari a Red Bull. Aj keď prišli "koníky z Maranella" na okruh s väčšími úpravami monopostov, výsledný efekt nedopadol podľa očakávania. Aj napriek problémom Renaultu ukázal Daniel Ricciardo svoje umenie a aj vďaka nemu mohli byť Francúzi relatívne spokojní aspoň s jedným vozom v top 10. V Toro Rosso sa to zase podarilo Rusovi Kvyatovi. Zvyšné miesta na štarte v tretej časti kvalifikácie obsadili tímy Haas, Red Bull, Ferrari a Mercedes. Z pole position sa radoval už tretíkrát v sezóne Valtteri Bottas z Mercedesu, a do prvého radu sa vedľa neho postavil víťaz závodu z posledných dvoch sezón a týmový kolega Lewis Hamilton. Druhý rad na štarte patril Vettelovi a Verstappenovi, ktorý odsunul druhé Ferrari Charlesa Leclerca až na piate miesto. Šiesty štartoval Gasly.
Závod odštartoval vo veľkom štýle. Ešte pred prvou zákrutou si jazdci Mercedesu vymenili svoje pozície. Bottas na štarte trochu prehrabol, zatiaľ čo Hamilton mal najlepší štart z celého poľa. Do druhej zákruty bol Bottas dokonca až tretí, no nakoniec útok Vettela ustál. Kimi Räikkönen s Alfa Romeo nemal svoj víkend a po štarte z chvosta v druhej zákrute stratil priľnavosť a ocitol sa v štrku. Verstappen využil zaváhanie Bottasa, za ktorým sa ocitol Vettel a po vonkajšej strane predbehol jeho Ferrari. Poradie po štarte prvých jazdcov bolo teda nasledovné: Hamilton, Bottas, Verstappen, Vettel, Leclerc, Gasly.
Hamilton sa od úvodných metrov začal svojim prenasledovateľom vzďaľovať. Dával jedno rýchle kolo za druhým. Bottas bol viditeľne pomalší, avšak na Verstappena to stačilo. Ferrari bolo na tom horšie. Leclerc sa začal tlačiť zozadu na Vettela, no na konci rovinky mu stále chýbal nejaký ten meter na predbehnutie. Nakoniec prišiel príkaz z boxov a štvornásobný majster sveta prepustil svoju pozíciu svojmu mladšiemu kolegovi. No ani Leclerc sa nedokázal priblížiť, dokonca ani k tretiemu Verstappenovi. Po zastávke v boxoch sa navyše rozhodlo Ferrari pre zaujímavý ťah. Vettelovi nasadili strednú zmes, zatiaľ čo Leclerc dostal tvrdú. Výsledok? Na trati došlo opäť k výmene medzi jazdcami Ferrari, pretože rozdiel v zmesi pre tento okruh robil asi 1,5 sekundový rozdiel na kolo.
Preteky sa až ku koncu vyvíjali už v relatívne pokojnom tempe. Mohli by sme spomenúť ešte to, že ani po zastávkach v boxoch sa poradie na prvých miestach nezmenilo. No prišiel koniec pretekov a nehoda, v ktorej sa ocitol Lance Stroll z Racing Point a Lando Norris z McLarenu.
Na trať vyšlo bezpečnostné vozidlo a takmer všetky monoposty to využili na zastávky v boxoch. Začal sa teda taký minireštart, no ani ten s poradím medzi poprednými priečkami už nič nespravil. zaujímavé to ale bolo ale v boji medzi kolegami z Haasu Magnussenom a Romainom Grosjeanom. Nenechali si priestor v prvej zákrute a Grosjean tri kolá v rade putoval mimo trate. Prejazdom cez takéto miesto sa na gumy samozrejme prilepia nečistoty, čo využili jeho prenasledovatelia, ako domáci jazdec Carlos Sainz Jr., tak aj Daniil Kvyat na Toro Rosso. Desiate miesto pre Francúza bolo preto len slabou náplasťou.
Mercedes opäť vládol celému víkendu. Hamilton sa tešil z tretieho prvenstva v aktuálnej sezóne. Jeho kolega Bottas doplnil double nemeckej značky na pódiu. Pre Mercedes je to najlepší vstup do sezóny v histórii F1, keď sa im v prvých 5-tich podujatiach podarilo dosiahnuť na všetkých okruhoch double. Tretí skončil Max Verstappen a Ferrari sa ušlo "len" štvrté a piate miesto. Predsezónne testy sú už dávno minulosťou a situácia vypadá pre stajňu z Maranella možno ešte desivejšie, ako tomu bolo v roku 2014, keď monoposty prechádzali na hybridný pohon.
Poradie prvých desatiach jazdcov v šampionáte je nasledovné:
Poradie všetkých tímov po 5. podujatí tohtoročnej edície F1:
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies