BRATISLAVA – Tak sa zdá, že Ferrari predsa len prišlo na spôsob ako opäť vyhrávať závody. Po minulotýždňovom víťazstve novica vo farbách Scuderie z Maranella Charlesa Leclerca, bola cez víkend na programe domáca Veľká cena tejto tradičnej talianskej pretekárskej stajne. Jazdci Ferrari Vettel a Leclerc boli počas celého víkendu pod obrovským tlakom. Ktorý to zvládol lepšie?
Okruh Monza sa nachádza v športovom komplexe len 15 km od Milána. Spolu s britským Silverstonom patrí k najstarším okruhom na svete vôbec. Je typická presne tým, čo charakterizuje taliansku automobilku Ferrari – rýchlosť. V súčasnej ére sú monoposty na konci rovinky schopné dosiahnuť rýchlosť až 350 km/h. Pritom brzdná dráha je len 100 metrov dlhá. Na tomto úseku jazdci brzdia z maximálky skoro na 90 km/h. V kokpite je na jazdca vyvíjané preťaženie takmer 6 G (G-force), čo znamená že v momente brzdenia naňho tlačí sila 6-krát väčšia ako jeho hmotnosť. Len na porovnanie, piloti v stíhačkách pri vývrtke prekonávajú preťaženie do 5 G.
Monza, domácimi fanúšikmi nazývaná aj "Chrám rýchlosti" sa na 70% jazdí na plný plyn. Okruh má 10 zákrut, z toho tri šikany. Viacerí by si povedali, že Mercedes tu nebude mať konkurenciu, no letná prestávka Ferrari očividne pomohla.
Po prvýkrát v histórii F1 nastala na konci kvalifikácie veľmi kuriózna situácia. Do posledného rýchleho kola stihol prejsť len Carlos Sainz na McLarene. Zvyšných 9 jazdcov nestihlo prekročiť cieľovú čiaru pred odmávaním šachovnicovej vlajky čo znamenalo, že ďalšie časy sa už merať nebudú. Rozhodli teda časy odjazdené v prvej polovici Q3. Na pole position sa postavil Charles Leclerc, nasledovaný dvomi Mercedesmi - Hamilton a Bottas. Až štvrtý skončil kolega Leclerca, 4-násobný majster sveta Sebastian Vettel.
To však ešte netušil, že ho čaká absolútne nevydarený nedeľný pretek. Už v prvom kole závodu prišiel o pozíciu na úkor jedného z Renaultov. Na konci kola si ju však získal naspäť. Na tretieho Bottasa sa dotiahol už na menej ako jednu sekundu, avšak prišla jazdecká chyba. To, čo nasledovalo po nej, však zmarilo všetky jeho nádeje na dobré umiestnenie.
Absolútne školácka chyba sa zmenila takmer na tvrdú zrážku s Lanceom Strollom z Racing Pointu. Okrem toho Vettel takto ohrozil ešte aj ďalšie monoposty, keď sa na trať vrátil v čase, keď prechádzali okolo, navyše s poloovládateľným monopostom, ktoré malo po ťukanci so Strollom poškodené predné krídlo. Aj napriek tomu, že Ferrari jazdilo domáci závod bolo rozhodnutie vedenia pretekov nemilosrdné – 10 sekundová zastávka v boxoch. Všetci mali ešte v pamäti minulotýždňovú strašnú haváriu, pri ktorej zahynul nádejný pilot Hubert.
Vettelov kolega Leclerc mal počas závodu úplne iné starosti. Pohonná jednotka Ferrari šlapala podobne ako za čias Schumachera. Mercedes nemal nárok na predbehnutie ani s použitím systému DRS (+20 km/h). Hamilton sa teda rozhodl pre stratégiu undercut a obul stredné gumy. Ani to mu však v Taliansku nestačilo. Dokonca mal Leclerca na dosah len raz, ale mladý Monačn sa ukázal ako profesionál a líderskú pozíciu si ustriehol. Ku koncu pretekov navyše oba Mercedesy urobili chyby a nedokázali sa už na Ferrari dotiahnuť.
Hamilton VS Leclerc ... first battle!@F1 @canalfocus1 @franciscoffc @ScuderiaFerrari @MercedesAMGF1 @Charles_Leclerc @LewisHamilton #ItalianGP 🇮🇹 #F1 #canalfocus1 #focus1 pic.twitter.com/SBWXubNCeY
— Francisco Freire // Canal Focus1 (@franciscoffc) September 8, 2019
Leclerc zaznamenal svoje druhé víťazstvo v priebehu siedmych dní. Vettel napokon skončil len na 15-om mieste. Minulý týždeň v Belgicku musel Nemec dokonca na trati pustiť pozíciu v prospech rýchlejšieho kolegu z Monaka. Vo Ferrari sa už preto začína pomaly špekulovať o novej tímovej jednotke. Do konca sezóny je ešte veľa času, no na svoju príležitosť v F1 čaká aj syn slávneho Michaela Schumachera. Mick sa dokonca v testoch vo Ferrari ukázal vo veľmi dobrom svetle. Vettel je preto pod enormným tlakom. Svoje kvality bude môcť ešte dokázať, no trpezlivosť Ferrari tiež nie je večná.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies