Táto americká novinka mala mať premiéru už na autosalóne v New Yorku, avšak koronakríza všetko zmenila. Nič to však nemení na tom, že spoločnosť z Kalifornie vyvinula vozidlo s motorom, ktoré môže byť prielomom v priemysle takých rozmerov, ako keď ropa nahradila uhlie.
Ľudstvo sa už dlho snaží prísť na to, ako premeniť vodík na energiu, ktorá by poháňala stroje. Je to úplne normálne, keďže vo vzduchu sa nachádza tohto prvku najviac. Doposiaľ to platilo pre rakety, ktoré využívajú tekutý vodík ako palivo. Spoločnosť Hyperion (Orange, CA) sa však s tým nechcela uspokojiť. Od jej vzniku v roku 2011 je zameraná na vytváranie energie prostredníctvom vodíka.
Hyperion XP-1 je jej najnovšie dielo. Spočiatku sa síce spoločnosť uberala iným smerom, a to vytváraním stále viac vodíkových čerpacích staníc v USA. Od roku 2015 však už prešla na automobilový sektor. Vozidlo vychádza zo špecifikácie elektromobilu, akurát energia nie je uskladnená v batériách, ale vzniká priamo pod kapotou počas reakcie vodíka s kyslíkom. Najlepšie na tom všetkom je, že vedľajším produktom vodíka je voda. Akurát to má ešte muchy.
Bočné otvory
Na tomto modeli však nie je úchvatný len motor. Na boku auta sa pred zadnými kolesami nachádzajú dva tunely. Mnohí by si pomysleli, že je to výfuk, no to je omyl. Výfuky sa nachádzajú vzadu uprostred, presne tam, kde by ste márne hľadali ŠPZ.
Bočnicové vývody slúžia jednak ako aerodynamika - rozrážajú vzduch, a druhou ich vlastnosťou je využitie ako solárne panely. Dokonca vedia meniť svoju polohu v prospech dopadajúcich slnečných lúčov. Získaná solárna energia bude údajne vypomáhať pri zatáčaní auta vo vysokých rýchlostiach.
Výkon a vonkajší dizajn
Tento tátoš pritom za rýchlymi elektromobilmi vôbec nezaostáva. Z 0 na 100 zrýchli za 2,2 sekundy a jeho maximálka je 365 Km/h. Auto bude neuveriteľne odľahčené. Samotné nádrže na vodík sa vyrábajú z uhlíkových vlákien, podvozok je zase zmesou karbónu a titánu. Auto tak nepresiahne hmotnosť 1250 kg. Inými slovami, dizajn je prispôsobený na úsporu hmotnosti. Hyperion má byť dokonca na niektorých častiach pokrytý hliníkom, ktorý sa používa pri výrobe vesmírnych rakiet.
Prvý pohľad na tento model vo vás možno vzbudí podobnosť s Bugatti Chiron, no spoločnosť sa odvoláva, že celý dizajn je navrhnutý jedine jej výskumným tímom expertov.
Interiér
Aký materiál môže obsahovať interiér nového moderného športiaku? Áno, je to koža, dokonca ručne šitá. Pedále aj celá prevodovka je zase z titánu. Obrazovka na stredovom displeji by mala mať, aspoň tak to výrobca uvádza, rozmery 98x134 palcov.
Dojazd
Vo svete je ešte stále problém s dostupnosťou vodíkovej čerpacej stanice. Spoločnosť Hyperion však uvádza, že minimálne v USA sa to do pár rokov má zlepšiť. Dojazd bude pri tomto modeli aj tak šialený. Na jedno nabitie vydrží prejsť 1600 km. Zaujímavé je aj dobíjanie vodíkového pohonu. Dalo by sa to prirovnať k tankovaniu bežného osobného automobilu. Elektromobily majú v tomto ešte medzery, no vodíkový motor Hyperion XP-1 sa bude schopný nabiť do 3 až 5 minút.
Oficiálna cena modelu ešte nebola predstavená. Jediné čo spoločnosť Hyperion prezradila bolo, že čiastka za toto vodíkové delo bude minimálne 7-miestna. Na trhu by sa mal tento zázrak objaviť v roku 2022.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies