Indická herečka Poonam Pandey sfalšovala svoju smrť. Chcela tým zvýšiť povedomie o rakovine krčka maternice

NETKY.SK • 5 Február 2024, 15:30 • 2 min
Indická herečka Poonam Pandey sfalšovala svoju smrť. Chcela tým zvýšiť povedomie o rakovine krčka maternice

Príspevok na sociálnych sieťach, v ktorom sa tvrdilo, že indická herečka zomrela na rakovinu krčka maternice, a následné video, v ktorom sa oznamovalo, že je nažive, vyvolali búrlivú diskusiu o etických otázkach týkajúcich sa reklamných kampaní na internete.

slovakia

left justify in out

V piatok 2. februára sa na oficiálnom účte Poonam Pandeyovej na Instagrame objavilo vyhlásenie, že 32-ročná herečka "statočne bojovala s chorobou" a zomrela.

Mnohí príspevku uverili. Spravodajské portály informovali o jej smrti v priebehu niekoľkých minút a sociálne médiá boli plné poct herečke.

Pandeyová hrala v niekoľkých filmoch, ale vďaka svojim kontroverzným príspevkom a reklamným kampaniam sa stala internetovou senzáciou. V roku 2011 herečka sľúbila, že sa vyzlečie donaha, ak indický kriketový tím vyhrá majstrovstvá sveta, hoci to nedodržala.

Len deň po svojej "smrti" Pandeyová zverejnila video, v ktorom uviedla, že "predstierala svoju smrť" a že príspevok na Instagrame pre jej 1,3 milióna sledovateľov bol súčasťou kampane na sociálnych sieťach na zvýšenie povedomia o rakovine krčka maternice.

"Zrazu všetci hovoríme o rakovine krčka maternice, však?" hovorí pani Pandeyová vo videu a dodáva, že je "hrdá" na to, čo sa správou o jej smrti "podarilo dosiahnuť".

Rakovina krčka maternice sa často nazýva "tichým zabijakom", pretože v počiatočných štádiách nevykazuje žiadne viditeľné príznaky. Po rakovine prsníka je druhým najčastejším nádorovým ochorením u žien v Indii, pričom ročne na toto ochorenie zomrie viac ako 77 000 žien.

Vo štvrtok 1. februára, deň pred tým, ako Pandeyová predstierala svoju smrť, indická ministerka financií Nirmala Sitharamanová oznámila, že vláda podniká kroky na očkovanie dievčat vo veku od 9 do 14 rokov, hoci neuviedla konkrétne podrobnosti o tejto kampani.

Načasovanie Pandeyovej príspevku viedlo mnohých používateľov sociálnych médií k špekuláciám, že ide o súčasť vládnej stratégie na propagáciu vakcíny proti HPV, ale ani vláda, ani Pandeyová medzi nimi nevytvorili spojitosť.

Cez víkend jej príspevok a video vyvolali diskusiu o metóde, ktorá sa používa na upozornenie na taký závažný problém, akým je rakovina krčka maternice.

Zatiaľ čo niekoľko ľudí chválilo kampaň na sociálnych sieťach za to, že "šokovala" ľudí natoľko, že sa začali zaujímať o toto ochorenie, mnohí ju kritizovali za necitlivosť voči tým, ktorí bojujú s rakovinou, alebo ľuďom, ktorí pre toto ochorenie stratili členov rodiny.

"Smrť nie je vtip," napísal jeden používateľ na X (predtým Twitter), zatiaľ čo iný používateľ, ktorý v detstve stratil otca na rakovinu, uviedol, že ho kampaň znepokojila, pretože vyvolala ťažké spomienky.

Niektorí tiež kritizovali médiá za to, že o Pandeyho smrti informovali bez toho, aby si správu overili.

"Po smrti Poonam Pandeyovej nasledovala smrť indických médií. Žiadne overovanie, žiadne overovanie faktov... Na ničom z toho nezáležalo. Dnes sa vrátila späť do života. To isté nemôžem povedať o našej žurnalistike," napísal jeden z používateľov na sociálnej sieti X.

Niektorí novinári však svoje rozhodnutie obhajovali tým, že ho zdieľal hercov "oficiálny účet na Instagrame".

V sobotu 3. februára sa agentúra Schbang - agentúra pre sociálne médiá zodpovedná za vytvorenie kampane - ospravedlnila tým, ktorých kampaň "podnietila".

"Naše kroky boli vedené jediným poslaním - zvýšiť povedomie o rakovine krčka maternice," uviedla agentúra vo vyhlásení a zároveň sa podelila o štatistiky týkajúce sa výskytu tohto ochorenia v Indii.

Uviedla tiež, že Pandeyovej matka bojovala s rakovinou a že "chápe dôležitosť prevencie a zásadnosť informovanosti, najmä keď je k dispozícii vakcína".

Odozva na túto kampaň však ešte neutíchla.

Donútila ľudí spochybniť, či je v poriadku, že pri vytváraní "virálnych" kampaní, ako je táto, prevažuje účinnosť nad etikou. Niektorí sa tiež pýtali, že kto je zodpovedný za stanovenie týchto noriem - sú to inzerenti, médiá alebo diváci?


Zdroj: BBC, Foto: Facebook / Poonam Pandey

twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Barbora Šimkaninová



Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies