BRATISLAVA - Vytvorí sa jednotná digitálna brána, občania budú môcť používať funkcionalitu mobilného občianskeho preukazu.
Informoval o tom generálny riaditeľ Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby NASES Peter Ďurica v utorok na konferencii iDEME Bratislava 2019.
Na odbornej konferencii o informatizácii verejnej správy, ktorú organizovali občianske združenie Partnerstvá pre prosperitu a Úrad podpredsedu Vlády SR pre investície a informatizáciu (ÚPVII), predstavil stratégiu rozvoja štátneho IT.
Projekt jednotnej digitálnej brány by mal zjednotiť prístup na všetky digitálne služby v štáte. “Dnes to má každý rezort na svojom špecializovanom portáli urobené po svojom, práve táto digitálna brána by mala vyrovnávať tie rozdiely,” uviedol Peter Ďurica.
Vo svojej prezentácii informoval, že pripravujú aj funkcionalitu mobilného občianskeho preukazu, ale aj prvú časť mobilnej agendy, ktorá by mala umožniť prístup do elektronickej schránky a jej obsluhu z prostredia mobilu. “Urýchli to prístup občana k informáciám. Spôsobí to vyššiu dávku komfortu,” zhodnotil prínosy funkcionality riaditeľ NASES.
Ak si podľa neho občan nastaví notifikáciu, môže dostať informáciu prostredníctvom mailu alebo sms, že obdržal do elektronickej schránky nejakú správu, ktorou môže byť úradné rozhodnutie alebo platobný príkaz.
Následne na to môže prostredníctvo mobilu reagovať. Presný dátum vytvorenia jednotnej brány Ďurica určiť nevedel, podľa neho sa však projekt rozbehol. Funkcionalita mobilného občianskeho preukazu by mala byť dostupná ešte v tomto roku.
Ďurica vo svojej prezentácii pripomenul, že služby štátneho IT sa musia obsluhovať jednoducho. “Používatelia sa sťažujú, že sú komplikované a že ich veľmi ťažko obsluhujú,” povedal. Musia byť podľa neho nastavené tak, aby sme konkrétnu funkciu našli na jednej obrazovke a boli schopní spustiť ju na jeden klik.
Generálny riaditeľ NASES pripomenul aj pozitíva rozvoja štátneho IT. “Predpokladáme, že do troch rokov by sme nemali nosiť na úrad vôbec žiadne papiere,” konštatoval.
Ako ďalej Informoval, ľudia už nemusia nosiť na úrady štyri výpisy - z katastra, obchodného registra, živnostenského registra a výpis z registra trestov. “Dnes pripravujeme ďalších jedenásť výpisov,” povedal Ďurica.
Generálny riaditeľ sekcie informačných technológií verejnej správy ÚPVII Jaroslav Kmeť predstavil na konferencii ciele informatizácie.
“Nechceme robiť z ľudí poštárov medzi úradmi. Nechceme, aby na úrade boli rady. Chceme dáta odovzdať ľuďom a chceme informatizáciou ušetriť čas a peniaze,” povedal.
Na konci roka 2020 by mal byť podľa neho dostupný pre každého rýchly internet. “Koniec roka 2020 bude po implementácii projektu Dátová integrácia znamenať koniec papierového sveta,” povedal Kmeť.
Všetky dáta, ktoré štát vlastní a ktoré sú o ľuďoch, by podľa neho mali byť sprístupnené ľuďom. “Chceme, aby IT služby vo verejnej správe boli dostupné v mobile. Aby ich ľudia mohli ľahšie používať,” dodal.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies