Singapore Airlines, British Airways ICAG.L a Lufthansa LHAG.DE v posledných mesiacoch zvýšili svoje lety nad Afganistanom po rokoch, keď sa mu do značnej miery vyhýbali, pričom to považujú za bezpečnejšiu možnosť ako prelet nad Iránom a Izraelom pri hrozbách regionálnej eskalácie.
Prepravcovia väčšinou prestali prechádzať Afganistanom, ktorý leží na hlavných trasách medzi Áziou a Európou, pred tromi rokmi, keď prevzal vládu Taliban a zastavili sa služby riadenia letovej prevádzky.
Tieto služby sa ešte musia obnoviť, ale letecké spoločnosti čoraz viac považujú oblohu medzi Iránom a Izraelom za rizikovejšiu ako afganský vzdušný priestor.
Podľa analýzy údajov FlightRadar24 agentúry Reuters bol v druhom augustovom týždni nad Afganistanom viac ako sedemkrát vyšší počet letov ako v rovnakom období pred rokom. „Ako sa konflikty vyvíjali, zmenil sa aj výpočet toho, ktorý vzdušný priestor použiť. Letecké spoločnosti sa snažia čo najviac zmierniť riziko a vzhľadom na súčasné napätie medzi Iránom a Izraelom vidia prelet nad Afganistanom ako bezpečnejšiu možnosť,“ povedal Ian Petchenik, hovorca organizácie Flightradar24 na sledovanie letov.
Posun sa začal v polovici apríla, keď Irán bezprecedentným útokom vypustil na Izrael viac ako 300 rakiet, bezpilotných lietadiel a rakiet. Údaje o sledovaní letov z času ukazujú, že Lufthansa, Singapore Airlines, British Airways a ďalšie začali cez Afganistan vysielať niekoľko letov denne.
Hlavný nárast však nastal od zabitia najvyššieho vojenského veliteľa Hizballáhu Fuada Šukra a vodcu Hamasu Ismaila Haníju koncom júla, čo vyvolalo obavy z veľkej eskalácie.
Niektorí piloti sú znepokojení. „Ste závislí na analýze vašej leteckej spoločnosti. Zakaždým, keď tam letím, nemám rád pocit, keď letím nad oblasťou konfliktu, kde vlastne neviete, čo sa deje,“ hovorí Otjan de Bruin, komerčný pilot a šéf Európskej asociácie kokpitov. "Vždy je to dostatočne bezpečné, kým sa nepreukáže opak."
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies