BRATISLAVA - Ministerstvo školstva pokračuje v podpore duševného zdravia detí a mladých ľudí prostredníctvom viacerých projektov zameraných na prevenciu a vytváranie bezpečného školského prostredia. Cieľom iniciatív je zabezpečiť rovnaké šance na rozvoj pre všetkých žiakov, pričom súčasťou opatrení je aj zavedenie regulácie používania mobilných telefónov počas vyučovania.
Ministerstvo školstva pokračuje v napĺňaní záväzku z Programového vyhlásenia vlády SR zlepšovať starostlivosť o duševné zdravie detí a mladých ľudí na školách. Aktuálne prebiehajú viaceré projekty zamerané na prevenciu a podporu duševnej pohody žiakov, medzi ktoré patria "Duševné zdravie detí a mládeže" a "Podpora detí a mládeže".
Cieľom týchto iniciatív je vytvárať bezpečné prostredie, ktoré podporuje nielen akademické úspechy, ale aj psychické a emocionálne zdravie všetkých žiakov, bez ohľadu na ich sociálne či zdravotné zázemie.
Minister školstva Tomáš Drucker zdôraznil, že podpora duševného zdravia je kľúčová pre vytváranie inkluzívneho a priateľského školského prostredia.
"Starostlivosť o duševné zdravie detí a mladých ľudí je jedným z pilierov úspešného vzdelávacieho systému. Naším cieľom je zabezpečiť, aby všetky deti mali rovnaké šance na rozvoj – nielen akademický, ale aj emocionálny. Verím, že práve podpora psychickej pohody môže pomôcť predísť problémom, ako sú šikana, záškoláctvo alebo násilie v školách," uviedol Drucker.
Rezort v apríli 2024 predložil nový zákon pre zavedenie regulácie mobilov počas vyučovania. Tento krok nie je zameraný na úplné vylúčenie digitálnych technológií zo školského prostredia, ale na ich premyslené a rozumné využívanie.
Zákaz mobilných telefónov je reakciou na alarmujúce údaje o negatívnom vplyve ich nadmerného používania na duševnú pohodu a akademické výsledky žiakov. Zároveň sa zavedú výnimky pre deti so zdravotnými znevýhodneniami.
Súčasťou podpory duševného zdravia na školách sú aj tzv. ranné kruhy – skupinové aktivity, ktoré posilňujú sociálne väzby a podporujú komunikáciu medzi žiakmi. Tieto kruhy umožňujú deťom a učiteľom zdieľať svoje myšlienky a pocity v bezpečnom prostredí, čím prispievajú k zlepšeniu atmosféry v triedach a posilneniu spolupráce.
Ministerstvo tiež pripravuje historicky prvú databázu preventívnych programov v rámci národného projektu "Duševné zdravie a prevencia", ktorá bude spustená v januári 2025. Táto databáza ponúkne školám praktické nástroje na prevenciu rizikového správania a podporu duševného zdravia detí.
"Prevencia je kľúčom k budovaniu zdravého školského prostredia," doplnil Drucker. "Našou prioritou je včasné identifikovanie problémov, aby sme mohli deťom poskytnúť potrebnú pomoc. Bezpečné a podporujúce prostredie je predpokladom pre ich úspešné vzdelávanie," dodal.
V spolupráci s odborníkmi sa tiež vytvára nová metodická príručka, ktorá pomôže školám lepšie sa orientovať v oblasti prevencie a výberu kvalitných programov na podporu duševného zdravia.
V rámci kurikulárnej reformy sa budú postupne zavádzať vzdelávacie štandardy pre sociálnu a emocionálnu gramotnosť, ktoré školám poskytnú efektívne nástroje na rozvíjanie emocionálnych zručností žiakov.
Ministerstvo školstva tak pokračuje v aktívnych krokoch na podporu duševnej pohody detí a mládeže, pričom dôraz kladie na prevenciu, včasnú intervenciu a vytváranie bezpečného prostredia na školách.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies