BERLÍN - Po problémoch s Bruselom pre údajne nedostatočné vyšetrovanie emisného škandálu koncernu Volkswagen sa do Spolkového úradu pre cestnú premávku (KBA) pustila aj nemecká opozícia. Podľa Strany zelených totiž ministerstvo dopravy, ktoré KBA zastrešuje, nechalo z vyšetrovacej správy jednoducho "vyretušovať" názory odborníkov.
Dôvodom pre túto kritiku sa stali spoločné rešerše Spiegel Online, BR Recherche a agentúry DPA. Podľa nich sa v pôvodných návrhoch textu objavili pochybnosti odborníkov o spoľahlivosti systémov na čistenie výfukových plynov v 14 testovaných modeloch. Hoci v záverečnom dokumente bolo 14 modelov zaradených v skupine, v ktorej hodnoty oxidov dusíkov "nebolo možné technicky dostatočne vysvetliť", no popisy jednotlivých modelov boli vyškrtnuté.
Úzka spolupráca KBA a automobiliek pri tvorbe tohto dokumentu vyplynula už v novembri z e-mailov, o ktorých informovala spomínaná trojica médií. "Nevina výrobcov sa v očiach KBA potvrdí už vtedy, ak to výrobcovia zdôraznia v krátkom maili," kritizuje odborník Strany zelených na dopravu Oliver Krischer, ktorý zároveň predsedá vyšetrovacej komisii pre dieselgate. Podľa jeho názoru je riaditeľ KBA Ekhard Zinke "očividne len služobníkom automobilového priemyslu, a nie šéfom dozorného orgánu".
Minister dopravy Alexander Dobrindt v dôsledku škandálu nariadil ešte v septembri 2015 vytvorenie vyšetrovacej komisie a kontrolné meranie emisií vo vozidlách VW a ďalších značiek. Tieto testy mal vykonať práve KBA. Výsledky meraní sú súčasťou správy, ktorá bola zverejnená v apríli.
V prípade modelov Opel Insignia a Opel Zafira poukázali autori v starších verziách správy na posudok Georga Wachtmeistera z Technickej univerzity Mníchov, ktorý upozornil, že výfukové plyny sa prestali dostatočne prečisťovať už pri teplote 17°C. Doslovne sa v správe písalo: "Tento posudok podporuje pochybnosti o prípustnosti stratégie čistenia emisií v závislosti od teploty." V záverečnej správe však táto veta vypadla. Na druhej strane sa v správe píše, že v prípade uvedených 14 modelov vznikli pochybnosti, či ochrana motora opodstatňuje zvolené teplotné rozpätie. Vyšetrovacia komisia vyzvala dotknuté automobilky, aby toto rozpätie obmedzili len na nevyhnutnú mieru.
Spolkové združenie spotrebiteľských centrál (VZBV) kritizuje, že situácia si vyžadovala väčšiu transparentnosť. "Jasné informácie k jednotlivým modelom mali byť súčasťou tejto správy, aby si spotrebitelia mohli vytvoriť názor," tvrdí prezident VZBV Klaus Müller.
Európska komisia vo štvrtok 8. decembra spustila proces pre porušenie európskych zmlúv proti Nemecku a šiestim ďalším štátom. Brusel im vytýka, že Volkswagen nepotrestali za manipulácie s emisnými testami a neposkytli EK technické údaje. Okrem Nemecka sa do zameriavača Bruselu dostali aj Česko, Litva, Grécko, Luxembursko, Španielsko a Veľká Británia.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies