Volkswagen zatvára tri závody v Nemecku a Audi zastavuje výrobu v Belgicku, čo vyvoláva obavy z krízy v európskom automobilovom priemysle. Niektorí to však považujú za súčasť nevyhnutnej transformácie.
Nemecký automobilový priemysel sa pripravuje na veľkú zmenu zamestnanosti v súvislosti s prechodom na elektrické vozidlá (EV).
Nedávna štúdia odhaduje, že v nasledujúcom desaťročí by mohlo zaniknúť 186 000 pracovných miest, pretože priemysel prejde na výrobu elektrických vozidiel, ktorá si vyžaduje menej zamestnancov ako tradičná výroba automobilov. Z týchto potenciálnych strát už zaniklo 46 000 pracovných miest.
Niektorí odborníci z odvetvia to však považujú za príležitosť na vytvorenie nových pracovných miest - ak sa odvetviu podarí zvýšiť svoju konkurencieschopnosť. „Atraktívnosť lokalít pre nové investície a tvorbu pracovných miest bude v budúcnosti rozhodujúca,“ povedal Simon Schuetz, hovorca Nemeckého združenia automobilového priemyslu (VDA).
Vysvetlil, že v súvislosti s rozvojom digitálnych technológií a elektrickej mobility vznikne mnoho nových pracovných miest, ale upozornil, že Nemecko a Európa musia zlepšiť svoju konkurencieschopnosť, aby tieto investície prilákali.
Jedným z významných faktorov, ktoré ovplyvňujú toto odvetvie, sú vysoké náklady na energiu v Európe, ktoré sú podľa nemeckých výrobcov automobilov štyrikrát vyššie ako v Číne a Spojených štátoch. VDA tiež vyjadrila obavy v súvislosti s novými clami EÚ na elektromobily vyrobené v Číne a naznačila, že by mohli zvýšiť ceny a potenciálne vyvolať obchodné napätie.
Mimovládna organizácia Clean Transport považuje clá z krátkodobého hľadiska za prospešné, pretože automobilovému sektoru EÚ poskytujú určitý priestor na oddych počas prechodného obdobia. „Clá úplne nemenia dynamiku,“ povedala Julia Poliscanová, riaditeľka pre elektrické vozidlá a e-mobilitu v organizácii Transport and Environment.
Uviedla, že hoci možno očakávať počiatočné zvýšenie cien alebo obmedzenú dostupnosť vozidiel, clá by mohli povzbudiť čínskych výrobcov, aby v Európe zriadili výrobné závody, čo by mohlo podporiť miestny priemysel.
„Čínske automobilky majú pohodlné ziskové marže, takže tento posun by mohol časom stabilizovať ceny,“ dodala.
Spoločnosť Clean Transport tvrdí, že nové tarify poskytnú sektoru priestor na oddych počas prechodného obdobia.
Poliscanová predpokladá, že predaj elektrických vozidiel v Európe bude tento rok stagnovať, keďže výrobcovia sa sústredia na ziskové marže. Predpokladá však, že v budúcom roku sa rast obnoví, keďže regulačné opatrenia sa udržia. „Sme na dobrej ceste k splneniu našich klimatických cieľov za predpokladu, že regulačné orgány nezoslabia normy CO2 pre vozidlá,“ povedala.
Keďže sa priemysel mení, tvorcovia politiky EÚ a Európska komisia čelia tlaku na zjednodušenie regulačného prostredia s cieľom podporiť ekologický priemysel.
Kľúčové bude aj povzbudenie verejnosti, aby si rýchlo osvojila ekologickejšie vozidlá. Predaj nových automobilov v Európe klesol v auguste o 18,3 % v porovnaní s minulým rokom, pričom predaj elektrických vozidiel v regióne zostal na rovnakej úrovni, zatiaľ čo vo svete zaznamenal nárast.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies